Voor het eerst een bedrijf kopen, word je daar gelukkig van?
Wat bezielt iemand toch om zelfstandig ondernemer te worden? Zeker als het een overname betreft van een bestaand bedrijf: dan lijken de (financiële) risico’s op het eerste gezicht enorm groot. Waarom zou je dat doen? Natuurlijk kent u als koper het antwoord op de vraag. Grappig is dat je soms de uitslag van een groots Europees onderzoek, grote overeenkomsten vertonen met de persoonlijke motivatie. Afgelopen maand werd melding gemaakt van een onderzoek waarbij de vraag centraal stond: Wat beïnvloedt het gevoel van geluk bij mensen?
Natuurlijk… welvaart is daarbij van belang. Niet verbazingwekkend dus dat in welvarende landen meer mensen aangeven dat zij gelukkig zijn, in vergelijk met de arme landen. Wat echter opvallend lijkt: het welvaart verschil bijv. in Frankrijk, Duitsland en Nederland is niet zo groot. Terwijl er wél grotere verschillen gemeten wordt bij “gelukkig voelen”? Wij Nederlanders staan al jaren in de top-10 van meest gelukkige mensen. De Nederlander voelt zich gelukkiger dan zijn Oosterburen of de Fransen. Hoe dit komt? De mate waarin mensen zich VRIJ voelen is hierin bepalend. In landen waar een meer hiërarchische structuur heerst, voelen mensen zich minder vrij in hun doen en laten, ergo voelen zich minder gelukkig. Fransen en Duitsers hebben wel dezelfde vrijheid als Nederlanders, maar ze voelen die vrijheid niet.
Kijk: en dat is nou géén nieuws voor me, maar zeker ook niet voor mijn collegae CM&P-partners! We spreken veel (MKB-)ondernemers. We zijn zelf ook ondernemers. Dé belangrijkste drijfveer voor het ondernemerschap blijkt vaak te zijn: de vrijheid te hebben over keuzes en vrijheid van handelen. Overigens: dit is vaak ook de reden waarom iemand zijn bedrijf wil verkopen. Door klanten, medewerkers, groei of juist krimp van de organisatie kan de ondernemer zich veel minder vrij voelen dan bij aanvang. Ik word geleefd, is dan vaak de verzuchting. Dat geeft dan ook weer stof tot nadenken voordat u een bedrijf overneemt. Ja toch? Meer weten over dit Europees onderzoek, bezoek bijvoorbeeld de site van BNR.
U kunt een interview beluisteren met de heer Brulé (onderzoeker). Wedden dat u als ondernemer hier om kunt glimlachen.
Bart van Dijk