Terug naar het overzicht

Verkoopmemorandum voor mogelijke overnemer

Het verkoopmemorandum gaat een stap verder dan de profielschets. Het geeft een beter beeld van yw onderneming om verdere belangstelling van kopers te wekken en biedt een uitgangspunt voor verdere onderhandelingen. Het verkoopmemorandum is alleen bestemd voor de serieuze kandidaat-koper van uw bedrijf.

Winstcapaciteit

Bij het opstellen van het verkoopmemorandum moet de verkoper zich afvragen welke informatie belangrijk is voor een kandidaat-koper, zoals het beoordelen van de structurele winstcapaciteit en de kracht van de onderneming.

Intakegesprek

Voor een ondernemer is dit geen dagelijkse bezigheid. Het inschakelen van een gespecialiseerde adviseur is daarom verstandig. Deze kan ook tijdens een intakegesprek peilen of de kandidaat-koper werkelijk geïnteresseerd is. Vóór inzage in het verkoopmemorandum moet de kandidaat-koper een geheimhoudingsverklaring tekenen.

Geschiedenis

De basisinformatie voor het verkoopmemorandum komt uit het strategisch plan en de analyses bij de waardering van de onderneming. In het verkoopmemorandum staan bijvoorbeeld de geschiedenis en recente achtergronden, waaronder delen van de jaarrekeningen, verwachtingen voor de komende jaren, waardering van activa en juridische vorm. Verder informatie over assortiment, beschrijving van de markt en toekomstige ontwikkelingen, productiegegevens, de organisatiestructuur en -cultuur. Alles wat voor de kandidaat-koper relevant is wordt in het verkoopmemorandum opgenomen.