Terug naar het overzicht

Overnames bloeien in het midden- en kleinbedrijf

BOEKEL — De wereld van fusies en overnames bloeit als nooit tevoren. Gedreven door durfkapitalisten en goedkope leningen vliegen recordbedragen tot tientallen miljarden euro’s over tafel. Maar eigenlijk zijn die megaovernames slechts het topje van de ijsberg: op kleinere schaal vinden jaarlijks alleen al in Nederland vele duizenden overnames plaats in het midden-en kleinbedrijf. En door de aanstaande pensionering van de babyboomgeneratie neemt het aantal bedrijven dat op de markt komt de komende jaren nog eens fors toe.        

Steeds meer van die eigendomswisselingen vinden plaats met behulp van het internet. Bedrijventekoop.nl is, gemeten naar bezoekers en deelnemers, de grootste overnamesite van Nederland. ‘Toen we vijf jaar geleden begonnen, hadden we een paar tientallen profielen van kopers en verkopers’, zegt oprichter en medeeigenaar Filip Demuyt (31). ‘Nu zijn het er drieduizend per jaar.’ Voor €100 tot €175 mogen verkopers of kopers zeven maanden lang een profiel tentoonstellen van het bedrijf dat ze van de hand willen doen of wat ze zoeken. Daarin zetten ze informatie zoals aantal personeelsleden en omzet plus een korte beschrijving. Via een reactieformulier kunnen geïnteresseerden hun belangstelling tonen.

Demuyt: ‘Gemiddeld reageren er tien mensen per profiel.’  

In ruim zeven van de tien gevallen leidt een verkoopadvertentie ook tot een deal. Een keur aan bedrijven maakt inmiddels gebruik van het internetplatform: van een kleine afslankstudio in Utrecht tot een weg-en waterbouwbedrijf uit Gelderland met een omzet boven de € 5mln. De weg naar het internet is in het bijzonder voor kleinere ondernemers interessant, omdat de kosten aanzienlijk lager zijn dan die van een gemiddeld overnamebureau. ‘Maar het heeft de markt ook veel transparanter en laagdrempeliger gemaakt’, zegt de ex-bankier niet zonder trots. Dat is gunstig voor de kans van slagen, maar ook voor de prijs aangezien de vraag naar bedrijven groot is. ‘We hebben nu meer dan 75.000 bezoekers per maand’, stelt Demuyt. ‘Bijna 70% daarvan komt langs omdat ze geïnteresseerd zijn in het kopen van een bedrijf.’       

Naast het aanbieden van een platform voor aan-en verkoop, geeft Demuyt ook advies. ‘We bieden een overnamestappenplan, een document met alles wat je moet weten om een bedrijf te kopen of te verkopen.’ Daarnaast heeft Demuyt samen met compagnon Berrie Abelen (29) een overnamebureau. ‘Zo kunnen we gebruikmaken van de contacten die we via de website opdoen en kunnen we klanten van de site gebruik laten maken. Het mes snijdt zo aan twee kanten.’

Zestig, tijd om wat anders te doen

‘Ik ben zestig jaar en wil wat anders gaan doen want het is toch zwaar werk’, zegt Peter Brabander van woonwinkel Arti Woonsfeer uit Tilburg. Daarom wil Brabander zijn productiebedrijf van de hand doen, dat schuifdeurkasten en meubelsystemen in elkaar zet. ‘Het is zeker niet het geval dat ik uit het vak wil stappen, want daar vind ik het veel te leuk voor. Maar ik wil wel graag projectmatiger gaan werken, zodat ik meer tijd overhoud voor mijn kleinkinderen en nog meer van dat soort zaken. Nu vraagt het bedrijf toch continu aandacht.’ ‘Ik ben eerst bij mijn collega’s langsgegaan’ zegt Brabander. ‘Maar die hadden schijnbaar geen interesse in een extra filiaal.’Vervolgens kwam Brabander op internet terecht bij Ondernemerbeurs, de overnamewebsite van de Kamer van Koophandel, maar daar was hij niet erg over te spreken ‘Ik kreeg in een halfjaar tijd slechts twee reacties. Mijn accountant wees me op Bedrijventekoop.nl en toen ben ik daar gaan kijken.’ Hij is zeer enthousiast over de website. ‘Sinds ik half januari een profiel heb geplaatst, heb ik al dertien à veertien reacties gehad.’ Brabander is nu volop in gesprek.

Geen duur kantoor, eerst zelf kijken

‘Ik heb wel een aantal overnamebureaus om een offerte gevraagd maar dan praat je toch al gauw over een bedrag van €20.000’, zegt de eigenaar van een assurantiënkantoor in de provincie Groningen, die niet met zijn naam in de krant wil. ‘Op een overnameprijs van enkele tonnen vind ik dat toch vrij veel. En dan weet je bovendien nog niet eens of het wel verkocht wordt.’ Daarom ging de ondernemer eerst zelf eens op zoek op het internet. ‘Dan kun je later altijd nog een bureau inschakelen.’ Halverwege december plaatste hij een verkoopprofiel op Bedrijventekoop.nl en dat leverde hem in totaal zestig reacties op. Door de grote belangstelling komt de overnameprijs zelfs beduidend hoger uit dan hij oorspronkelijk had verwacht. ‘Ik ben uiterst tevreden.’  Inmiddels is de Groningse ondernemer nog met zo’n drie partijen in gevorderde onderhandelingen. ‘Het duurt natuurlijk even, want niet iedereen heeft zo maar € 500.000 in zijn achterzak en de banken zijn tegenwoordig niet meer zo scheutig.’ Reden voor de ondernemer om zijn assurantiënkantoor te verkopen is de drukte. ‘Ik heb nu twee bedrijven en wil me graag op een van de twee gaan concentreren.’

Openbaar en toch vrij anoniem

‘Door het bedrijf via het internet te verkopen krijg je toegang tot een bredere selectie aan kandidaten, die je anders niet had bereikt’, zegt de eigenaar van een groot tegelzetbedrijf uit het zuiden van het land. ‘Zo krijg je geïnteresseerden die het bedrijf meer zien als een belegging.’ De reden om zijn bedrijf van de hand te doen is tweeledig. ‘Enerzijds is er een opvolgingsprobleem, maar daarnaast willen we uitbreiden in de andere tak van het bedrijf, die zich richt op grootschalige projecten in plaats van de handel.’ Hij heeft er direct voor gekozen om het bedrijf op het internet te zetten in  plaats van eerst overnamebureaus te benaderen. ‘Het is een goed medium. Het is openbaar, maar toch blijft je informatie vrij anoniem.’ ‘Bovendien wil je in het voortraject alle vrijheid hebben om zelf een koper te selecteren’, zegt de ondernemer. ‘Het is geen haastklus en we wilden eens kijken wat het opleverde.’ Het profiel, dat sinds eind januari op de website staat, leverde ‘twaalf serieuze geïnteresseerden op. ‘Verder waren er grappig genoeg ook ondernemers uit de omgeving, die probeerden te achterhalen wie er achter de advertentie zat.’