Terug naar het overzicht

Online in beeld komen bij toekomstige klanten in uw regio

In het dagelijks leven ben ik, samen met mijn compagnon Berrie Abelen, aandeelhouder van Adcorporate International. Deze organisatie heeft een tweetal activiteiten. Enerzijds hebben we een fusie- en overnamekantorennetwerk in verschillende landen en anderzijds zijn we exploitant van een aantal fusie- en overnamesites waarvan Bedrijventekoop.nl de bekendste is. De internetpoot valt onder mijn verantwoordelijkheid. Zodoende ben ik continu bezig met het analyseren van en reageren op bezoekersbehoeften, conversiegraden van bezoeker naar adresgegevens, bezoekers naar omzet en innovatie op dat gebied. En die innovatie gaat sneller dan iedereen voor ogen heeft.

Alvorens hier op in te gaan, vind ik dat een groot aantal ondernemers nog te weinig gebruikmaakt van de toepassingsmogelijkheden die er nu al zijn. Zo kun je op Google bijvoorbeeld specifiek online adverteren voor alleen de plaats Eindhoven. Een ultieme oplossing als je met je bedrijf gevestigd bent in Eindhoven en alleen maar klanten zoekt in die stad. Heb je een bedrijf dat zich landelijk oriënteert, dan heb je de mogelijkheid om juist die gebieden waarop je de focus wilt leggen, eruit te halen. Als de bezoeker eenmaal op de site is, kun je deze sturen en voorzien van informatie over de regio waar hij vandaan komt.

Op onze site vragen we de bezoekers bijvoorbeeld om vrijblijvend hun postcode in te voeren, zodat we direct de informatie kunnen tonen die het best bij hen past. Zo verhogen we de conversiegraden en laten we de bezoekers zien wat zij willen zien. Maar de innovatie gaat nog verder. Tegenwoordig zijn er zelfs applicaties om te zien welke klanten er ook daadwerkelijk op een site geweest zijn. Dit kun je, door middel van de juiste software, vertalen naar adressen waarvan je weet dat er een bepaalde behoefte is. Ook regionaal.

Een ander aspect is de opkomst van mobiel internet. Ook hier kun je regionaal sturen en de juiste doelgroep benaderen. Hier zal ik in een van mijn volgende blogs op terugkomen. Voor nu is er denk ik genoeg stof tot nadenken over hoe je online in beeld kunt komen in je eigen regio. Met een site alleen ben je er niet. De kracht moet komen van de mensen die follow-up geven aan dat wat de regionale bezoeker op jouw site doet.