Terug naar het overzicht

Methodes om je bedrijf te waarderen

Je hebt veel tijd gestopt in het opbouwen van je bedrijf, maar wat is het nou eigenlijk waard? Wat kun je er nou eigenlijk voor vragen bij de verkoop ervan?

Gebaseerd op de industrie

Er zijn verschillende vuistregels bij het taxeren, gebaseerd op de industrie waar het bedrijf in zit, waarmee je de waarde van het bedrijf kunt schatten. In de Verenigde Staten geldt bijvoorbeeld: Fast-food bedrijven kunnen gebaseerd worden op 40% van hun jaarlijkse omzet, terwijl motels gebaseerd kunnen worden op $20,000 per kamer. Tijdens het gebruiken van deze methodes moet je als verkoper in je achterhoofd houden dat elk bedrijf unieke kwaliteiten bezit, die het bedrijf meer of juist minder waarde kunnen geven.

Gebaseerd op vergelijkbare bedrijven

Met de mogelijkheid om honderden andere bedrijven te bekijken die ook te koop staan, kun je heel gemakkelijk naar een vergelijkbaar bedrijf zoeken. Het internet kan hierbij een grote hulp zijn, met zijn grote bron informatie. Zoek bijvoorbeeld naar een website waarop bedrijven aangeboden worden en kijk naar de vraagprijzen van de bedrijven die enigszins op het bedrijf lijken. Deze bedragen zullen dan ook ongeveer gelijkend zijn met het bedrag dat je voor je eigen bedrijf kunt verwachten.

Gebaseerd op de opheffingsopbrengst

Een derde methode is vast te stellen wat de opbrengsten van je bedrijf zouden zijn bij een opheffing. Met deze methode wordt de waarde bepaald door te kijken naar wat de inventaris, de apparatuur, de vorderingen, etc. los van het bedrijf zelf zouden opbrengen op de markt. Wanneer je deze methode gebruikt, moet je nog wel rekening houden met bepaalde factoren die niet zijn inbegrepen bij de letterlijke waarde van je bedrijf, zoals een bestaand klantenbestand en de potentiële groei van je bedrijf.

Gebaseerd op het besteedbaar inkomen

Een andere zeer eenvoudige manier om de waarde van kleine bedrijven te bepalen is het nemen van het bedrag dat de eigenaar op hun inkomstenbelasting heeft gedeclareerd, samen met de besteedbare uitgaven, zoals auto- en reiskosten, salarissen, rentekosten voor zakelijke leningen en afschrijvingen, etc. en het salaris van de eigenaar zelf en dan dit bedrag te vermenigvuldigen met 1,5 of 2,5, afhankelijk van het toekomstbeeld van het bedrijf. Het bepalen van een prijs waar de koper en verkoper beiden tevreden mee kunnen zijn kan een lastige taak zijn. Het doel is om je bedrijf fiscaal bereikbaar te presenteren, terwijl je zelf wel eerlijk wordt beloond voor al het harde werk dat je hebt gestopt in het door jou opgebouwde bedrijf.