Wanneer moet je je bedrijf verkopen?
Bijna niemand wil graag het bordje “te koop” voor het raam hangen. Je bedrijf is waarschijnlijk het resultaat van jarenlang werk, maar het verkopen betekent niet meteen dat je gefaald heeft. Eigenlijk is weten wat het beste verkoopmoment is en of het winstgevend of niet is juist heel erg slim. Hou je vooral niet net als vele andere bedrijfseigenaren te lang vast aan je bedrijf. Daarom zijn hier 5 manieren, waarop je kunt weten wat het juiste moment is om je bedrijf te verkopen:
Je bedrijf presteert slecht
Schuld is de hoofdfactor hier. Zakt je bedrijf elke maand dieper en dieper in de schulden? Als je constant geld moet lenen om je bedrijf boven water te houden, is het tijd om naar alternatieven te gaan zoeken. In de meeste gevallen is het zo, dat je bedrijf niet meer te redden valt wanneer de passiva meer dan 200% van de activa zijn. Echter kan het vinden van een koper die een hoop geld in het bedrijf kan stoppen net zijn wat het bedrijf nodig heeft om in leven te blijven. Verder kan fuseren met een groter bedrijf of verkopen aan een strategische koper je problemen met het personeel, de financiering en de inventaris oplossen. Wacht niet totdat de beslissing voor je wordt gemaakt, doordat het bedrijf door het geld heen raakt en dreigt in te storten!
Je passie voor het bedrijf begint te vervagen
Als je succesvol bent geweest in het verleden, maar toe bent aan nieuwe ideeën om het bedrijf bloeiend te houden, kan het tijd zijn voor de verkoop. Wacht met het verkopen niet totdat je een hekel begint te krijgen aan je baan. Stel jezelf daarom de volgende 5 vragen om te zien of je droom niet meer een last is geworden:
- Ben ik gepassioneerd over dit bedrijf?
- Is er iets anders, wat ik liever zou doen dan dit?
- Ben ik meer aan het werken dan ik wil?
- Ben ik eigenlijk wel tevreden met mijn bedrijfsmodel?
- Heb ik niet gewoon even een vakantie nodig?
Gebaseerd op je antwoorden zou je je volgende stappen moeten kunnen bepalen, of dat nu een korte pauze is, een herstructurering van bedrijf of de verkoop van je bedrijf.
Je hebt een dwingende reden om te verkopen
Soms kunnen situaties als een scheiding, sterfgeval of de ontbinding van een vennootschap je dwingen tot een onvrijwillige verkoop. In dit geval moet je doen wat je kan om het beste te halen uit deze onhandige situatie.
Je ontvangt een bod dat je niet kunt afslaan
Je hebt misschien niet gerekend op het verkopen van je bedrijf, maar het is zo’n goed bod dat je het simpelweg niet kunt negeren. Neem dan goed de tijd voor de due dilligence om te kijken of het bod niet te mooi is om waar te zijn.
Je bedrijf is winstgevend
Potentiële kopers worden aangetrokken tot consequent stijgende winst, zeker wanneer dit al meer dan 3 jaar het geval is. Als de waardebepaling van je bedrijf dus betrekkelijk hoog is, is dit misschien ook het moment om te cashen en het iemand anders te laten kopen.
Het beslissen om je bedrijf te gaan verkopen is geen kleine kwestie en het hele proces is daarom ook zelden snel afgehandeld. Normaal duurt het ongeveer een half jaar tot een jaar om het gehele proces af te ronden. Begin daarom op tijd met de planning, zodat je al goed voorbereid bent en de deal zonder problemen kunt sluiten. Veel ondernemers vinden het erg moeilijk om hun bedrijf los te laten en te verkopen. Alleen jij kunt beslissen of je er wel klaar voor bent om je bedrijf te verkopen en verder te gaan met je leven.