Wanneer je een bedrijf wilt verkopen stel je meestal een informatiememorandum op, dat aan serieus geïnteresseerde partijen wordt verstrekt. Hierin staat alles over het bedrijf wat van belang is voor de koper. Het informatiememorandum wordt pas verstrekt nadat de koper een geheimhoudingsovereenkomst heeft getekend.
 
Met het informatiememorandum moet een potentiële koper volledig en juist geïnformeerd worden. Naar aanleiding van dit memorandum kan de koper een bod uitbrengen. Het informatiememorandum is ook een deel van de meldingsplicht van de verkoper en de onderzoeksplicht van de koper. Het wordt ook gebruikt als informatie voor de bank die de koper zal financieren en voor zijn/haar overnameadviseur.
 
Het is dus belangrijk dat het informatiememorandum alle belangrijke informatie over je bedrijf bevat. Een goed informatiememorandum omvat de volgende punten:

1. Reden van verkoop

De reden waarom het bedrijf verkocht wordt.

2. Historie van het bedrijf

De oprichting en reden van oprichting van het bedrijf en ontwikkeling door de jaren heen.

3. Beschrijving van de bedrijfsactiviteiten

De activiteiten van het bedrijf (producten en/of diensten). Verder informatie over wat het bedrijf precies doet en het bedrijfsproces.

4. Marktpositie van het bedrijf

Een beschrijving van de marktpositie, het marktpotentieel en de visie op de markt. Leg uit wat nu de positie van je bedrijf in de markt is, hoe de markt zich beweegt en hoe de onderneming hierop wil reageren en wat er nog voor groei mogelijk is. Daarnaast is het goed om je in het informatiememorandum te onderscheiden van concurrenten.

5. Het personeel

Een overzicht van alle werknemers met hun functie, geboortedatum, datum in dienst, type dienstverband, salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden en CAO. Hierbij moet ook worden aangegeven wie de belangrijkste personeelsleden zijn en hoe zij gebonden zijn aan het bedrijf. Let op: dit dient een anoniem overzicht te zijn.

6. Machines/inventaris/faciliteiten

Een  overzicht van de machines die gebruikt worden en/of alle inventaris en faciliteiten die gebruikt worden in het bedrijf. Geef hierbij aan of ze eigendom zijn van het bedrijf of zijn gehuurd en of er geïnvesteerd moet worden in de machines/inventaris/faciliteiten.

7. Huisvesting

Is het pand eigendom van het bedrijf of wordt het gehuurd? Als het pand wordt gehuurd moet de huurprijs erbij vermeld worden met informatie over het huurcontract zoals opzegtermijn en bankgarantie. Hoe wordt het pand overgedragen (eigendomsoverdracht of verhuur)? Geef ook aan hoe groot het perceel en het pand zijn en hoe het pand is ingedeeld. Vergeet ook niet eventuele vergunningen te vermelden.

8. Omzet per klant en leveranciers

Een anoniem overzicht van de omzet per klant van de afgelopen jaren (meestal 3 jaar). Laat op deze manier ook de eventuele leveranciers zien.

9. SWOT-analyse

Sterke en zwakke punten van het bedrijf en de kansen en bedreigingen.

10. Financieel overzicht

Het informatiememorandum bevat balansen en resultatenrekeningen van de afgelopen jaren. Als er bijzonderheden zijn, zoals grote verschillen tussen verschillende jaren, dienen deze te worden toegelicht. Ook moet er een uitgebreide toelichting worden gegeven over de verwachtingen voor de toekomst met betrekking tot de omzet, kosten en resultaat. Hierop is de vraagprijs gebaseerd en dit is dan ook een van de belangrijkste onderdelen van het informatiememorandum.

11. Vraagprijs

Vermeld de vraagprijs en vanaf wanneer het bedrijf verkocht kan worden.

12. Overnameconstructie

Vermeld in het memorandum ook de betalingsstructuur voor de overname, de leveringsdatum en overnamedatum. Zeg ook iets over het eventueel aanblijven van de verkoper. Licht ook toe hoe de vraagprijs tot stand is gekomen. 
 
Het opstellen van een goed informatiememorandum neemt redelijk wat tijd in beslag. Wanneer je het moeilijk vindt om zelf een informatiememorandum op te stellen kan een overnameadviseur je hier bij helpen. 

Heb je vragen naar aanleiding van dit bericht, neem dan hier even contact op.

Wil je op de hoogte blijven van ons actuele aanbod?

  • Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief, waarin wekelijks het nieuwste aanbod voorbij komt!
  • Volg ons dan op TwitterFacebook of LinkedIn!
  • Meld je hier aan voor de zoekservice en ontvang als eerste bericht wanneer een profiel geplaatst wordt!

Zelf je bedrijf verkopen?

Wil jij je bedrijf verkopen? Bekijk de mogelijkheden die wij bieden.