(Geen) Tijd voor bedrijfsoverdracht?

Veel ondernemers zijn van mening dat het niet de beste tiid is om hun zorgvuldig opgebouwde bedrijf over te dragen aan een derde. De voornaamste reden is dat het volgens hen moeiliik is om de verwachte, gehoopte of benodigde opbrengst te behalen. In veel gevallen is dit een verkeerde redenering, zo stelt bedrijfsovernameadviseur Adcorporate.  Want vaak komt het eigenbelang daardoor in het gedrang. Saillant detail: in eerdere onderzoeken naar de beweegredenen van ondernemers, als  het gaat  om bedrijfsverkoop, bleek geld niet het hoofdmotief te zijn. Dat stond namelijk pas op de vierde plaats, voorafgegaan door toekomstverwachtingen (derde plaats) en gebrek aan opvolging (tweede plaats). Met stip op één stonden persoonlijke omstandigheden. Waren dit dan sociaal wenselijke antwoorden? In een economisch opgaande trend is deze volgorde Iogisch, maar tijdens een recessie werkt het dus blijkbaar anders. Zijn harde euro's dan toch belangrijker dan een goede invullingvan de wensen en behoeften van de ondernemer?

Lees meer