De bedrijfsnaam
U bent van plan een bedrijf te gaan starten. Alles is al geregeld, nu alleen nog een bedrijfsnaam. Maar hoe noemt u uw bedrijf? Wat is nou een goede bedrijfsnaam?
Duidelijkheid
Wat voor business u ook runt, het is belangrijk dat de bedrijfsnaam duidelijk is. Als de naam niet voor zich spreekt, zal een klant niet weten wat uw bedrijf doet. Het is mogelijk dit te doen door in de naam te verwerken wat voor onderneming het is, zoals Bakkerij Merks of De Wit Makelaardij. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt wanneer de oprichter graag zijn familienaam in de bedrijfsnaam verwerkt of als de naam simpelweg niet voor zichzelf spreekt. Duidelijkheid betekent niet alleen aangeven wat u bedrijf wél is, maar ook wat het juist niet is. Zo is ‘restaurant’ wel een heel ruime omschrijving voor een simpele friettent en kan ’transportbedrijf’ een heel verwarrende term zijn in het geval van een taxicentrale. Een te overdreven afbakening is echter ook niet goed. Het is aan u om hier een goede balans in te vinden.
Creativiteit
Verzin een naam die mensen aanspreekt en tussen alle andere bedrijven uitspringt. Stel: een consument wil een nieuwe bank kopen en u maakt banken. Helaas voor u zijn er ook nog bankfabrikanten, waardoor de consument een ruime keuze heeft. In zo’n geval is het belangrijk dat uw product eruit springt als het beste product. Een belangrijk aspect in die keuze is de namen van alle producten. Daarnaast is een creatieve naam makkelijker te vinden op het internet. De mate van creativiteit wordt voor een deel bepaald door het product of de dienst van de onderneming. U wilt natuurlijk wel iets in uw naam hebben waardoor men weet wat u doet. Voor de ene branche is het makkelijk om iets te verzinnen in die trant en voor de andere branche is dat nou eenmaal wat moeilijke.
Humor
Haal creativiteit en humor niet door elkaar. Het kan leuk zijn om een een grapje, woordspeling, etc. te verwerken in uw naam. Maar pas op: Don’t push it! Hoe leuk u het zelf ook vindt om die ene woordspeling in de naam te verwerken, als advocatenkantoor komt u bijvoorbeeld niet bepaald professioneel over. Dat terwijl dit bij een feestwinkel bijvoorbeeld wel leuk kan zijn, omdat om een feestwinkel een minder serieuze sfeer hangt dan het geval is bij een advocatenkantoor. Zo ziet u maar dat een naam al veel kan zeggen over de professionaliteit van het bedrijf.
Originaliteit
Als u er nou echt moeite mee hebt om een naam te bedenken, ga dan te rade bij anderen. Vaak kunnen zij u verder helpen. Wat u vooral niet moet doen, is een naam kopiëren of een naam verzinnen die lijkt op die van een ander bedrijf. U kunt bijvoorbeeld geen supermarkt opstarten met ‘Den’ of ‘C100’ als naam, omdat dit toch wel een grote overeenkomst heeft met de andere, al bestaande supermarktketens.
Test de bedrijfsnaam
Hebt u een naam bedacht en voldoet die aan de hierboven genoemde punten? Goed gedaan, maar dit betekent nog niet per se dat de naam goed is. Misschien vind u de naam wel helemaal top, maar vinden anderen het minder geweldig. In dat geval is het dus eigenlijk nog niet zo’n goede naam. Het gaat er juist om dat andere mensen, potentiële klanten, de naam zien en goed vinden, waardoor ze uw bedrijf verkiezen boven die van uw concurrenten. Testen of een naam goed is, is vrij simpel. Vraag gewoon eens aan uw familieleden en vrienden wat zij van de naam vinden. Of vraag eens aan collega’s waar zij de naam mee associëren. Denken al die personen hetzelfde als u? In dat geval zit u goed en kunt u de naam in gebruik gaan nemen. Het is erg belangrijk dat u hun feedback serieus neemt en niet eigenwijs gaat doen als u uw zin niet krijgt, omdat die mensen het niet met u eens zijn. Onthoud dat het erom gaat wat andere mensen van de naam vinden en niet wat u zelf van de naam vindt.
Controleer de bedrijfsnaam
De laatste voorwaarde voor een goede naam: Hij moet nog wel beschikbaar zijn. U kunt namelijk geen naam kiezen die al bezet is. Of een naam nog vrij is, kunt u heel gemakkelijk controleren bij het Handelsregister. Stel dat de door u bedachte naam al bezet is door een andere onderneming, maar de desbetreffende onderneming in een totaal andere branche zit. Dan zou u wel een naam kunnen gebruiken die erop lijkt, aangezien u toch geen concurrentie bent van het andere bedrijf. Met een kleine aanpassing kunt u de naam dan toch gebruiken, eventueel in overleg met dat bedrijf. Naast het checken van de gewone bedrijfsnaam is het ook slim om de domeinnaam te controleren. Tegenwoordig dient elk bedrijf wel een eigen website te hebben, toch? Als u echt geen domeinnaam kunt vinden die bij het de bedrijfsnaam past, kunt u die bedrijfsnaam eigenlijk net zo goed alsnog van tafel vegen. Het is volkomen begrijpelijk dat u op een gegeven moment geïrriteerd raakt als het maar niet wil lukken, maar geef niet op! Uiteindelijk lukt het wel en als u dan die éne juiste naam hebt gevonden is dat het allemaal waard geweest.