Terug naar het overzicht

Boekjaar om, wat moet ik wel en niet bewaren?

Als ondernemer bent u verplicht een gedegen administratie en boekhouding bij te houden. Het maakt voor de fiscus niet uit hoe u die boekhouding voert als er maar voldoende “bewijzen” in opgenomen zijn die de fiscus op haar beurt kan controleren. Dit zijn niet alleen facturen en jaarrekeningen, dit gaat verder. Onderstaand een korte opsomming wat u na het aflopen van een boekjaar in uw administratie / boekhouding moet hebben om te voldoen aan de eisen van de Belastingdienst.

  • Geldadministratie: kas-, bank- en giroboeken, maar ook kassastroken en kassabonnen;
  • Kasbewijzen en dagafschriften van bank en giro;
  • Debiteuren- en crediteurenadministratie (inclusief adressen en relatiegegevens);
  • Inkoopfacturen en verkoopfacuren;
  • Contracten en overeenkomsten;
  • Voorraad-, inkoop- en verkoopadministratie (artikelgegevens, omschrijvingen, prijzen);
  • Alle onderdelen van de financiële administratie (journaal, grootboeken), in het eigen boekhoudpakket of bij de externe administrateur;
  • Fiscaal of juridisch relevante correspondentie (inkomende en uitgaande brieven);
  • Overige basisgegevens, zoals opdrachten, bestellingen, kasrollen, planning, gegevens over gebruikte materialen, gewerkte uren en uitvoering van werkzaamheden;
  • de jaarrekening met de balans en de winst- en verliesrekening;
  • de agenda van de ondernemer, bijvoorbeeld ter onderbouwing van het aantal gewerkte uren of gedeclareerde zakendiners;
  • Zakelijk gegevens op computers - inclusief zakcomputers (pda’s) - zoals e-mails en elektronische agenda.
  • administratie
  • belastingdienst
  • boekhouden
  • balans
  • fiscus
  • boekhouding