Terug naar het overzicht

Je bedrijf verkopen? Bekijk de aandachtspunten

Kopers zijn op zoek naar goed geleide ondernemingen, met gemotiveerd personeel, een keurige administratie, een opgeruimd bedrijfspand en goede winstcijfers. Je zal je bedrijf gemakkelijker verkopen als dit allemaal in orde is. Waar mogelijk moet je je bedrijf verbeteren om tijdig klaar te zijn voor de belangrijkste klant van je leven: de koper van je onderneming.

De volgende 8 punten mag je daarbij nooit vergeten:

1. Je bedrijf aanpassen

Jaren voordat de verkoop plaats vindt moet je nagaan welke van je activiteiten goed in de markt liggen en welke minder. Wat voor soort bedrijven worden veel gevraagd en tegen hoge prijzen verkocht? Je bouwt minder interessante activiteiten af - hoe moeilijk dat ook is - en concentreert zich op enkele kernactiviteiten. Met de potentiële kopers en de prijs al in gedachten zal dat een stuk gemakkelijker gaan.

2. Fiscale reorganisatie

In veel gevallen is een periode van vijf jaar nodig om wijzigingen aan te brengen zodat je fiscaal het meest gunstig uit bent. Wil je je eenmanszaak nog geruisloos inbrengen in een holding zodat je de verkoop van je activiteiten belastingvrij kunt ontvangen? Wil je nog aandeelhouders aantrekken of uitkopen? Wil je je onroerend goed naar privé overhevelen wat veel geld oplevert? Op tijd beginnen en een goed advies is van groot belang.

3. Personele kwesties

Kan een koper er zeker van zijn dat het bedrijf doordraait na verkoop? Blijven  je belangrijkste medewerkers bij de zaak of moet de kopen maar afwachten wat er gebeurt? Als je tijdig de betrokken medewerkers inlicht en committeert is er minder risico. En wat moet de koper doen als je als eigenaar onmisbaar bent? Jaren voordat je gaat verkopen moet je ervoor zorgen dat je gemist kan worden.

4. Lijken in de kast

Kopers willen niet allerhande ellende aantreffen nadat ze je zaak hebben overgenomen. Zijn alle contracten met leveranciers en afnemers in orde? Zorg dat problemen hiermee maar ook met dreigende belastingclaims en rechtszaken, reclames van klanten zijn opgelost zodat er geen redenen zijn om de verkoop te laten afketsen.

5. Management rapportages

Niets is beter dan een bedrijf waar alle rapporten in orde zijn. Als goede ondernemer heb je je jaarverslagen, analyse en management rapportages klaarliggen. Goed geïnformeerde directies wekken vertrouwen op bij kopers. Moet je daarentegen veel antwoorden schuldig blijven: 'de winstbijdrage van dat product, dat moet je maar aan mijn accountant vragen' dan levert dat onzekerheid en uitstel of zelfs afstel van de onderhandelingen op.

6. Bezittingen

Je voorraden, bedrijfsauto's, machines, computers moet je inventariseren en je moet aangeven in welke staat ze zich bevinden.

7. Eerste indruk

Bij het eerste bezoek dat een potentiële koper aan je zaak brengt vormt hij zich een eerste indruk. Je zorgt ervoor dat alles schoon en opgeruimd is, dat het pand recentelijk is geschilderd, dat het personeel vrolijk en behulpzaam is en dat er verse bloemen in de vergaderruimte staan. Na het eerste bezoek verlaat de koper je bedrijf met een uitstekende indruk en is gemotiveerd om door te gaan met de onderhandelingen.

8. Financiële rapportage

Een koper gaat je cijfers onder een vergrootglas leggen. Hij wil weten of er winst wordt gemaakt en wat de kwaliteit is van de winst. Heb je om fiscale redenen jaren de winst gedrukt? Nu is het zaak om winst te laten zien. Heb je privé zaken op je bedrijf zoals een forse rekening courant, een huis of andere luxe en onnodige zaken? Haal ze weg. Je opgepoetste cijfers en bedrijfsinformatie komen terecht in het door jou en/of je adviseur opgestelde 'verkoop-memorandum'. Je huiswerk vertaalt zich terug in een betere deal.

Wil je meer weten over het succesvol (ver)kopen van een onderneming?

Volg dan nu een cursus aangeboden door Alex van Groningen. Voor meer informatie klikt je hier.​