Franchiseorganisatie

De naam franchiseorganisatie heeft iedereen tegenwoordig wel eens voorbij horen komen. De meeste grote bedrijven bestaan dan ook voor een groot deel uit franchisers. Denk aan een McDonald’s of Albert Heijn. Toch is het voor veel personen nog niet helemaal duidelijk wat franchise precies inhoudt en hoe jij zelf een franchiser zou kunnen worden.
 

Wat is een franchiseorganisatie?

Er is sprake van een franchiseorganisatie wanneer een bestaand bedrijf een franchiseformule aan een ondernemer verkoopt. Hierdoor krijgt de ondernemer namelijk toestemming om de naam van het bedrijf te gebruiken en een winkel met de naam McDonald’s of Albert Heijn op te starten. 
 
Het belangrijkste voordeel voor de ondernemer is dat hij een makkelijke opstart kan maken. De consument is namelijk al bekend met het concept. Ook de franchisegever heeft een voordeel doordat hij niet alle zaken tegelijk hoeft te runnen. Daarnaast krijgt hij ook nog eens een bepaald percentage van de omzet. En moet een ondernemer vaak entreegeld betalen aan de franchisegever.
 

Soorten franchise

Over het algemeen zijn twee soorten franchise te herkennen: hard franchise én soft franchise. Het belangrijkste verschil tussen deze twee zit hem in de manier van afspraken maken. Bij hard franchise zijn duidelijke afspraken over ieder onderdeel binnen het bedrijf gemaakt. Hieronder valt onder anderen de marketing, het assortiment en het winkelconcept. Ook is binnen een hard franchise niet veel ruimte voor eigen inbreng, zo mag je vaak niet buiten het aangeboden assortiment treden. 
 
Soft franchise daarentegen is binnen een franchiseorganisatie het tegenovergestelde. Dit wil zeggen dat de franchisenemers vrijer zijn om de onderneming zelf te leiden. Natuurlijk zijn wel bepaalde regels van kracht waaraan vastgehouden moet worden. Maar, er zijn ook bepaalde zaken zoals reclame, inkoop, marketing en voorraad die wél zelfstandig ingevuld mogen worden. Welke soort meer bij jou als ondernemer past heeft onder anderen te maken met je persoonlijkheid. Over het algemeen past hard franchising beter bij veiligheid en minder risico’s. En soft franchising beter bij het zelf uitpluizen en risico’s nemen.
 

Voordelen franchisenemer

Om een duidelijker beeld te geven van de voordelen die een franchiseorganisatie voor een franchisenemer te bieden heeft hebben wij alle voordelen op een rijtje gezet. 
 
  • Relatief eenvoudige opstart
  • Alleenrecht om binnen een bepaald gebied de handelsnaam te dragen
  • Direct een compleet product- of dienstenpakket aanbieden
  • Profiteert van de marketingactiviteiten van de franchiseorganisatie
  • Gemakkelijk om leningen aan te gaan vanwege beperkt ondernemersrisico
  • Behoudt zelfstandigheid
  • Concentratie op klantcontact
  • Inzet wordt beloond met winst uit onderneming
 

Voordelen franchisegever

Naast dat de franchisenemer van de voordelen van een franchiseorganisatie profiteert, is dit bij een franchisegever óók het geval. Om dit zo helder mogelijk te krijgen hebben wij dit hieronder op een rijtje gezet. 
 
  • Profiteert van inzet franchisenemer
  • Ontvangt maandelijks bedrag voor uitdragen formule
  • Hoeft geen uitgebreid filiaalsysteem op te zetten
  • Kan met een beperkt kapitaal product en knowhow op grote schaal op de markt introduceren
 

Waarom bij Bedrijventekoop.nl?

Zodra je jezelf als ondernemer aan wilt sluiten bij een succesvolle franchiseorganisatie. Of als je juist als franchisegever verder wilt groeien door franchisenemers aan te stellen. Dan ben je in beide gevallen bij ons aan het spreekwoordelijk juiste adres. Zo brengen wij niet alleen het vraag en aanbod van bedrijven bij elkaar, maar doen wij hetzelfde met franchisegevers- en nemers. Bekijk alle aangeboden formules op de franchisepagina en breng een formule onder de aandacht van onze bezoekers