Een franchise handboek is een document van een franchiseformule. Hierin staat de gehele werking van de formule beschreven. Hierdoor kan het als het ware gezien worden als een handleiding waarin de handhaving van de vestiging is vastgelegd. Onderwerpen die in het franchise handboek terugkomen zijn marketing, huisstijl, verkoopmethodes, verdienmodel(len), inkoopregelingen en natuurlijk de basisafspraken. Verder bestaat de inhoud uit juridische en operationele afspraken.
Juridische afspraken binnen een franchise handboek
Zoals kort benoemd heeft een franchise handboek een juridische waarde. Er is dan ook een directe koppeling tussen het handboek en de franchiseovereenkomst. Tijdens een eventuele rechtszaak kan dan ook doorverwezen worden van de franchiseovereenkomst naar dit handboek. Wij raden een franchise handboek van sterke juridisch aard af. Zo moet het met name een praktisch hulpmiddel zijn voor de franchisenemer.
Omdat iedere franchisevestiging anders is, is er bij een franchise handboek ook altijd sprake van maatwerk. Dit kan dus een tijdrovende klus zijn. Vanuit de franchiseovereenkomst worden afspraken verder uitgewerkt in het handboek. Dit zorgt ervoor dat de franchiseovereenkomst niet onnodig lang is. Ook zorgt dit voor een extra stukje flexibiliteit voor de franchiseformule om te blijven ontwikkelen. Uiteindelijk is een franchise handboek een verhaal dat 50 tot 90 pagina’s in beslag neemt.
Operationele afspraken binnen een franchise handboek
Naast de juridische afspraken binnen een franchise handboek zijn er ook operationele afspraken in vastgelegd. Denk bijvoorbeeld aan de praktische kennis die nodig is om een vestiging te exploiteren. Het schept duidelijkheid voor zowel franchisenemer- als gever. En het ontlast het franchisemanagement door tijd te besparen en vragen te beantwoorden. Processen worden gewaarborgd en uiteindelijk is het hierdoor voor iedereen duidelijk wat de verwachtingen zijn. Daarom wordt het handboek ook wel als leidraad gezien om de kwaliteit van een franchiseformule te waarborgen. Onderstaande punten staan vrijwel altijd in het handboek.
- Achtergrondinformatie franchiseformule (historie, visie en missie)
- Dagelijkse uitvoering werkzaamheden
- Assortiment samenstelling
- Inkoopregelingen
- Personeelsmanagement
- Promotieregelingen
- Huisstijlelementen
- Bouwmanual
- Visual merchandise
- Administratie & verzekeringen
- Overige afspraken (overlegstructuur, contactpersonen, etc.)
Franchise handboek inzetten als wervingsmiddel
Naast de praktische juridische én operationele afspraken heeft het franchise handboek ook nog een andere toegevoegde waarde. Zo kan dit namelijk eenvoudig ingezet worden als wervingsmiddel om nieuwe franchisenemers aan te trekken. Hiervoor dien het handboek er wel professioneel uit te zien en dienen te processen en procedures duidelijk omschreven te zijn. Waarom dit van belang is? Dit is namelijk een eerste professionele indruk die een mogelijke franchisenemer krijgt van een franchiseformule. Zodra het handboek klaar is kan dit dan ook aan potentiële franchisenemers gepresenteerd worden om hen over de spreekwoordelijke streep te trekken. En zo kan dit nét even de doorslag geven om voor jouw franchiseformule te gaan, in plaats van de concurrent.
Franchising bij Bedrijventekoop.nl
Als hét grootste bedrijfsovernameplatform van Nederland slagen wij erin om vraag en aanbod van bedrijven bij elkaar te brengen. Snel én doeltreffend. Dit principe voeren wij ook uit bij franchiseformules. Hier brengen wij namelijk de franchisegevers- en nemers bij elkaar. Profiteer van de aandacht die je franchiseformule krijgt op een platform vol met ambitieuze ondernemers. En profiteer van het ruime aanbod franchiseformules. Start je zoektocht als franchisegever- of nemer