Terug naar het overzicht

In gesprek met: Maarten-Jeroen den Boer – MB Adviesgroep

Van tijd tot tijd gaan wij in gesprek met een van onze aangesloten partners om ze wat beter te leren kennen. Dit keer is het de beurt aan Maarten-Jeroen den Boer van MB Adviesgroep. Sinds 2005 begeleiden hij en zijn partners ondernemers bij bedrijfsoverdrachten en financieringsvraagstukken. Wij spraken hem over zijn organisatie en vroegen hem naar zijn kijk op de overnamemarkt.
 
De loopbaan van Maarten-Jeroen begint bij de Belastingdienst. Hier wordt hij opgeleid tot fiscalist en wordt de basis gelegd voor zijn latere werk als overnameadviseur. “Als rijksaccountant was ik veel betrokken bij boekenonderzoeken, ook wel due diligence genoemd. Dit bleek een mooie leerschool voor de vele boekonderzoeken die ik later bij overnametrajecten zou doen.”
 

MB Adviesgroep

In 1999 zet hij zijn eerste stappen als ondernemer en start hij met het begeleiden van ondernemers bij het aan- en verkopen van bedrijven. Vanaf 2005 doet hij dit onder de vlag van MB Adviesgroep. “Vanuit de gedachte ‘samen sta je sterk’ opereren wij met een team van twaalf personen, waarvan zes ervaren adviseurs in de frontoffice en zes backoffice medewerkers. Ons werkgebied is hoofdzakelijk Noord-Holland met als aandachtspunten Amsterdam en Texel. Daarnaast hebben wij een vestiging in Middenbeemster. We zitten dus redelijk verspreid over de provincie.”
 
Wie hun klanten zijn, daar heeft Maarten-Jeroen een duidelijk beeld van: “Gezien onze achtergrond hebben we de beste klik met de sector zakelijke dienstverlening. Verder richten we ons voornamelijk op Horeca en Leisure en zijn we ook actief in de detailhandel, zowel food als non-food. Daarnaast weten we ook goed wat niet bij ons past. We hebben bijvoorbeeld weinig gevoel bij non-profit organisaties en bedrijven in de gezondheidszorg. Ook de industrie is niet onze tak van sport.”
 
Zowel kopers als verkopers kunnen bij MB Adviesgroep aankloppen met al hun vraagstukken rondom bedrijfsovername. “We kunnen ondernemers begeleiden bij het gehele traject van het eerste oriënterende gesprek, het doorrekenen van de plannen tot en met uiteindelijk de begeleiding bij de afwikkeling, eventueel bij de notaris. Wanneer we een verkoop begeleiden, starten we zelf eerst met een verkoop due diligence. We kijken hoe het bedrijf eruit ziet, wat we nu eigenlijk verkopen. Vervolgens inventariseren we de risico’s en bekijken we hoe we deze kunnen mitigeren. Bij een aankooptraject onderzoeken we of de ondernemer niet de bekende kat in de zak koopt. We kijken of er mogelijk problemen zijn en hoe we deze dan op kunnen lossen.”
"Kleine overnames van bedrijven zijn vaak ingewikkeld, omdat je in feite dezelfde dingen moet onderzoeken en uitwerken als bij een grote overname, maar met een veel beperkter budget."
Waar veel overnamespecialisten zich richten op het midden en kleinbedrijf, richt MB Adviesgroep zich meer op het micro en kleinbedrijf. “Ik ben zelf woonachtig op Texel, een mooi eiland met zeer veel ondernemers, zo’n 1.300. Dit zijn voornamelijk wat kleinere bedrijven en dat is eigenlijk ook wel waar onze specialiteit ligt. Kleine overnames van bedrijven tot 10 á 20 personeelsleden. Deze zijn vaak ingewikkeld, omdat je in feite dezelfde dingen moet onderzoeken en uitwerken als bij een grote overname, maar dan met een veel beperkter budget. Het is dan de kunst om alsnog het maximale resultaat eruit te halen. Door onze jarenlange ervaring en gestandaardiseerde werkmethode, kunnen wij redelijk snel zien waar de kansen en mogelijkheden liggen voor zowel een kopende als verkopende partij.“
 
Communicatie is volgens Maarten-Jeroen hierbij het sleutelwoord: “Onze kracht is dat wij zelf ook allemaal als ondernemer actief zijn. We kennen het klappen van de zweep en weten hoe het is om continu te moeten presteren om je boterham te verdienen. Dit maakt ons een geschikte gesprekspartner, omdat we in hetzelfde schuitje zitten. Daarbij houden we de lijnen kort. We zijn makkelijk benaderbaar en klanten kunnen altijd bellen of appen als ze met iets zitten. Dit wordt erg gewaardeerd. Het zijn vaak processen van een aantal maanden tot een jaar. Hierin werk je heel intensief samen, terwijl je elkaar daarvoor in veel gevallen niet kent. Belangrijk voor ons is dus dat er een goede klik is.”
 
Die goede klik is waar MB Adviesgroep aan het begin van het traject dan ook nadrukkelijk naar op zoek gaat. “Omdat het hele intensieve processen zijn, kunnen we maar een beperkt aantal cliënten op jaarbasis begeleiden op de manier zoals wij die voor ogen hebben. We willen voorkomen dat een van beide kanten spijt krijgt van de keuze voor elkaar. Voor ons is het van belang dat er betrokkenheid en inzet is van beide kanten. De beste mensen waar wij mee samenwerken zijn de mensen die de effecten van hun beslissingen merken in hun eigen portemonnee. Starters of ervaren ondernemers die hun hele hebben en houden op het spel durven zetten om hun dromen na te jagen. Wij helpen hen graag om deze dromen te verwezenlijken. Samen successen behalen is ons uiteindelijke doel.”
 

Uitdagende tijd

Dat het steeds uitdagender wordt om deze successen te behalen, merkt Maarten-Jeroen dagelijks in de praktijk. “We zitten op dit moment in een hele spannende tijd, waarbij veel oude verdienmodellen niet meer per definitie succesvol zijn. Inflatie speelt hierin een belangrijke rol en dan vooral de manier hoe je hier als starter of ondernemer mee omgaat. In het verlengde daarvan hebben we te maken met een stijgende rentemarkt. Deze was jarenlang heel gunstig, maar inmiddels worden weer substantiële rentetarieven gerekend. Voor onze doelgroep komen hier nog de kleine markt opslagen bij, waardoor de rendementseisen op vreemd vermogen zomaar tussen de 10% en 15% uitkomen. Heel veel van deze verdienmodellen passen daar helemaal niet in. Tel daarbij op dat een investering in vastgoed in het verleden een garantie was op een jaarlijks rendement van 4% tot 5%, wat momenteel niet het geval is. Ondernemers die het ondernemen wat minder in de vingers hebben en dit voorheen recht konden trekken met vastgoed investeringen, hebben deze mogelijkheid nu dus niet. Het is gewoon een totaal andere marktdynamiek. Dat maakt het af en toe best een ingewikkelde puzzel.”
 
 
"Ook ondernemers met mooie omzetten en goede marges kunnen in de problemen komen, doordat twee jaar aan coronasteun terugbetaald moet worden."

Ook de naweeën van de Coronacrisis dreunen volgens hem nog door bij veel ondernemers: “Heel veel ondernemingen hebben in de coronatijd steun gehad in de vorm van uitgestelde belastingen, zoals de NOW en TVL, waarvan iedereen in eerste instantie dacht dat het subsidies waren. Maar uitstel betekent geen afstel, dus die belasting krijg je op een later moment sowieso nog om je oren. Dat betekent dat naast het normale verdienmodel nog twee jaar aan belastingen terugbetaald moet worden. Hierdoor komen zelfs een heleboel ondernemers die mooie omzetten en goede marges draaien in de problemen, omdat ze door gestegen normale kosten moeite hebben om de achterstanden uit het verleden weg te werken. In het kader van een overnametransactie zie je dat bij een activa passiva transactie een substantieel deel van de opbrengst nog gaat naar de afwikkeling van oude schulden. Er blijft in dat geval weinig tot niets over voor de oudedagvoorziening voor de ondernemer, terwijl ze hier wel op gerekend hebben. Dit zijn dan lastige en spannende gesprekken met mensen.”

De toekomst ziet hij gelukkig positief in: “De bevolking vergrijst steeds meer, waardoor de vraag naar diensten toeneemt. Juist de babyboom generatie begint op dit moment meer te besteden en is bereid om te betalen voor goede kwalitatieve diensten. Hier liggen dus mooie kansen. Het wordt daarnaast steeds belangrijker om als onderneming zelf waarde toe te voegen in de keten. Mede door technologische ontwikkelingen is alles heel erg transparant geworden. Het simpel dozen schuiven is voor veel ondernemers geen houdbaar businessmodel meer. Op dit moment is het nog een groot vraagteken wat ontwikkelingen op het gebied van automatisering, robotisering en AI gaan brengen in verschillende branches, maar als we hier met zijn allen voor openstaan en vernieuwingen omarmen, dan weet ik zeker dat er mooie nieuwe initiatieven ontstaan voor het oplossen van verschillende vraagstukken die op dit moment spelen.”

Meer informatie over MB Adviesgroep

MB-Adviesgroep-logo

Sinds 1999 is MB Adviesgroep actief als adviseur voor ondernemers. Zij zijn onder andere gespecialiseerd in de aan- en verkoopbegeleiding van horeca- en recreatieondernemingen inclusief de financiering van de deal. Daarnaast hebben zij binnen het team ook fiscaal juristen werkzaam en daarmee bent u ook voor dealoptimalisatie bij MB Adviesgroep aan het juiste adres.

 

Kom in contact