Due diligence. Als ondernemer heeft u er vast al wel eens van gehoord, maar weet u ook wat het precies inhoudt? Het klinkt misschien ook wel een beetje onheilspellend, maar het is toch van groot belang bij iedere transactie. Het is niet zo maar een begrip dat alleen maar van belang is voor accountants of voor de gemeente. Nee, zeker niet! Het is cruciaal voor u, als koper of verkoper, en tegelijkertijd is het eigenlijk maar een heel simpel dingetje.  

Wat houdt due diligence in?

We beginnen bij het begin: Wat is de betekenis van de woorden ‘due diligence’? Wanneer u al menig vertaalmachine geraadpleegd hebt, zult u waarschijnlijk op ‘boekenonderzoek’ zijn uitgekomen of ‘zorgvuldigheid’, maar daar schiet u natuurlijk niets mee op. ‘Due’ betekent letterlijk verwachting of verschuldiging en ‘diligence’ betekent het werk of de inspanning. Wanneer deze woorden worden samengevoegd, krijgen we een bedrijfsterm die regelmatig wordt gebruikt voor het verkrijgen van informatie door een aanstaande koper. Oftewel, het is een stap in het verkoopproces, waarbij de koper inzicht krijgt in alle gegevens van het betreffende bedrijf.  

Waarom due diligence?

U gaat als koper niet zomaar een bedrijf kopen, zonder dat u er alles vanaf weet. Dit zou heel dom zijn en u zou in geval ook een aanzienlijk kleine kans van slagen hebben. Daarom mag de koper alle gegevens over de onderneming inzien, voordat hij echt overgaat tot de koop.  

Bescherming

Maar waarom krijgt de koper niet meteen gewoon alle gegevens over het bedrijf? Dan zou de beslissing van het wel of niet kopen van het bedrijf veel makkelijker zijn. En het proces van overnemen zou ook veel sneller gaan, toch? Stel: Een ondernemer wil zijn bedrijf verkopen en geeft al die informatie zo maar vrij. In dit geval zijn alle gegevens over het bedrijf openbaar en dus ook beschikbaar voor een concurrent. In dat geval is de betreffende ondernemer kansloos. Ondernemers zoeken daarom eerst een potentiële koper. En wanneer er al een beetje een beeld is van hoe de overname moet gaan in grote lijnen, wordt het due diligence onderzoek gestart.  

Geheimhoudingsverklaring

Voordat u de potentiële koper toegang geeft tot alle belangrijke gegevens over uw bedrijf, is het belangrijk dat deze een geheimhoudingsverklaring laat tekenen. U moet zorgen dat hij niet met deze informatie naar de concurrentie mag gaan, in het geval dat hij wel alle informatie over uw bedrijf inzien heeft, maar toch nog terugkrabbelt op het laatste moment. Het komt namelijk wel eens voor dat een potentiële koper er door het due diligence onderzoek achterkomt dat hij toch niet zo goed bij het bedrijf past als gedacht.