Profile number 105669
01/12/2022 Date added
Located in
Location anonymous
Also interesting for this region (s)
Sector
Service industry
Type of company
Rental company
Legal entity
Firm
Type of transaction
Assets / liabilities
Life phase enterprise
Growing
Employees in FTE
< 5
Type of buyer
Turnover last financial year
€ 0 - € 100.000
Asking price
€ 0 - € 100.000
Earnings before taxes
€ 0 - € 100.000
De oprichters delen een passie voor mooie kleding. Met elkaar starten zij in 2019 een verhuurbedrijf voor designerkleding met als missie de mode-industrie te verduurzamen door het grootste verhuurplatform van Europa te realiseren en prachtige kledingmerken bereikbaar te maken voor een groter publiek.
Door kleding te delen is er veel minder kleding nodig. Het team is na deelname aan een accelerator-programma op eigen kracht gegroeid naar een platform met meer dan 1000 kledingstukken en een grote groep terugkerende abonnees.
De onderneming betreft een verhuurplatform voor kleding en richt zich op vrouwelijke professionals die met een maandelijks abonnement kunnen kiezen uit een endless wardrobe met zakelijke kleding. Deze vrouwen zijn op zoek naar steeds iets nieuws in hun kast. Keywords hierbij zijn: variatie, gemak en betaalbare luxe.
De organisatie werkt als platform, de kleding wordt dus niet ingekocht, maar namens modemerken en designers verhuurd. Inmiddels wordt er, op exclusieve basis, samengewerkt met 14 modemerken, zoals Kyra, Zoe Karssen en Scotch & Soda. Pas als een kledingstuk is verhuurd, ontvangt het modemerk hiervan een marge. De collectie wordt elke maand aangevuld.
Er is een webshop ontwikkeld waarin de volledige collectie zichtbaar is met een zoekfunctie op item type ( blouse /jurk etc), abonnementsvorm, maat en merk.
Het huren kan eenmalig, met een flexibel abonnement of door het afnemen van een seizoenspakket. De prijzen variëren van ca € 40,- tot € 395,-. Van de omzet komt 95% via terugkerende abonnees.
Het bedrijf verzamelt data over de eindgebruiker, de verhuur van de collectie en de kwaliteit van de kleding en ziet hierin een toekomstig aanvullend verdienmodel.
De organisatie onderscheidt zich in de markt door:
Het grootste verschil met de concurrentie is dat de onderneming als platform werkt en geen kleding inkoopt, maar namens modemerken verhuurd. Dat maakt dat zij een kleine inventaris hebben en daardoor weinig risico lopen. Tevens kunnen zij vrij eenvoudig de collectie opschalen.
De onderneming richt zich specifiek op business wear en bieden midden- en hoog segment modemerken aan. De andere kledingverhuurservices zitten meer op gelegenheidskleding of het lagere segment.
In 2021 kende de onderneming een groei van 300% en in 2022 komt de groei uit op ongeveer 200%. De onderneming is daarmee positief over haar eigen toekomstontwikkelingen.
De markt voor product abonnementen groeit en de omzet van tweedehandskleding en kledingverhuur is de laatste jaren gestegen, zowel in Nederland als wereldwijd. Naast kosten- en tijdsbesparing speelt verduurzamen hierbij een rol. Marktpotentieel voor groei is dus absoluut aanwezig.
De beperkte marketingervaring en gebrek aan groeikapitaal en daarmee marketingbudget beperken de groei naar een hoger niveau.
Een koper met ervaring in de mode-industrie, kennis van marketing en/of synergie met eigen activiteiten zal zeker in staat zijn om het platform uit te bouwen en expansie binnen Europa te realiseren.