Company history/background
Samen vernieuwen in de snel groeiende markt voor functionele voeding en gezondheid, dat doet deze onderneming.
Deze startup in de foodsector is een bedrijf dat zich richt op het aanbieden van hoogwaardige extra vierge olijfolie in een handige shotvorm. Het bedrijf is ontstaan onder de eeuwenoude olijfbomen van Sardinië, een van de vijf Blue Zones ter wereld, bekend om de gezonde levensstijl en hoge levensverwachting van de inwoners.
De afgelopen periode is er met name in ontwikkeling en in het creëren van tractie geïnvesteerd.
De beoogde tractie is behaald en nu is de founder op zoek naar additioneel kapitaal om de groei te versnellen.
Vier eerdere rondes door twee (informal) investeerders, totaal EUR 960.000. Founder heeft zelf ook EUR 100.000 geïnvesteerd.
Company activities
Probleem;
Wereldwijd stijgende percentages van gezondheidsproblemen (cholesterol, hoge bloeddruk, gewichtsproblemen, constipatie)
Waarom kiezen voor deze foodpropositie:
- Gepatenteerde olijfolieformules met gezondheidsclaims
- Focus op dagelijkse functionaliteit en gemak
- Gepatenteerde olijfshots met concentraties polyfenolen en gezonde vetten combineren met wetenschappelijke onderbouwing, ondersteund door EFSA en FDA
- Focus op dagelijkse functionaliteit en gemak met terugkerende klanten
- Europese patentbescherming met IP-strategie met focus op internationale groei
- Nieuwe producten o.a. gericht op Energie, Slaap, Depressie, Sport en Mentaal
Tractie: bewijs van succesvolle proof of concept;
Direct-to-Consumer: (met een relatief klein en nog gelijkblijvend marketingbudget)
- Meer dan 1.000 bestellingen (gemeten vanaf juni)
- Gemiddelde ordewaarde toegenomen naar € 30
- Percentage terugkerende klanten toegenomen naar 40%
- Tevreden klanten, gemiddelde beoordeling 4 uit 5
- Groeiende omzet met 10-20% per maand en hoge marges
- Meerdere B2B aanvragen.
Unique selling points
Strategie en samenwerking;
Naast Online, focus op Business to Business
Snellere groei realiseren door de inzet van B2B-kanalen, gericht op samenwerkingen met retailketens, voedingsbedrijven, (inter)nationale distributiepartners en bijvoorbeeld grotere olijfolieproducenten/leveranciers:
- Insteek: gezondheidsvoordelen als kernpropositie ipv smaak, kwaliteit, of regionale herkomst
- Waarom: opent nieuwe markten met olijfolie als gezondheidsproduct
- Strategisch voordeel: gebruik bestaande distributienetwerken en bekendheid
Business model;
De succesfactoren:
- Schaalbaar: Na NL en DE, focus op andere markten (EU, VS, MENA)
- Men opereert in een groeiende markt
- Repeat: Voor iedere dag, terugkerende inkomsten
- Uniek: De IP-strategie geeft een concurrentievoordeel in een groeiende markt, geen look-a-likes aanwezig
- Retailpotentieel: Mogelijke schaalvergroting met retail-partners en distributeurs
- Prijsstrategie: Premium markt, hoge kwaliteit en betrouwbaarheid
- Toekomstige productlijnen: Uitbreiding assortiment, vergroten klantwaarde, verbreden doelgroep, andere verpakkingen (stickpack, pouch, can)
Other
Investeringsbehoefte:
Sales en Marketing (data driven): 200k, looptijd 1-18 maanden
Opschalen productie: 60k, looptijd 3-4 maanden
Optimaliseren e-commerce: 15k, looptijd 3-4 maanden
Nieuwe producten: 75k, looptijd, 6-12 maanden
Gewenste competenties investeerder:
Idealiter:
Must - haves
- Voldoende financiële middelen om investeringen in productontwikkeling, marketing, en internationale uitbreiding te faciliteren
- Gekend als een waardevolle partner die eerdere investeringen succesvol heeft laten schalen
- Commitment aan duurzame groei en innovatie zonder direct korte termijn rendement te eisen
Nice - to -haves
- Contacten binnen retail, distributiekanalen, en samenwerkingspartners in functionele voeding en gezondheidsproducten
- Internationaal netwerk EU en VS en/of MENA
- Ervaring met digitale marketingstrategieën en het bouwen van een merk met emotionele verbinding.
General information
- Strategic acquisition
- Investor