Profile number 105151

Groothandel in consumentenartikelen (non-food) met innovatieve en sterke merken

29/08/2022 Date added

Located in

Utrecht

Also interesting for this region (s)

  • Flevoland
  • West-Nederland

General information

Sector

Wholesale

Type of company

FMCG

Legal entity

Private limited company

Type of transaction

To be determined

Life phase enterprise

Growing

Employees in FTE

< 5

Type of buyer

Strategic acquisition


Financial information

Turnover last financial year

€ 1.000.000 - € 2.500.000

Asking price

To be agreed

Earnings before taxes

Confidential


Company history/background

De onderneming is een groothandel in consumentenartikelen (non-food) met innovatieve en sterke merken. De onderneming heeft een sterk assortiment van duurzame kwaliteitsmerken dat verder uitgebouwd kan worden. In de Benelux heeft de onderneming een solide naam opgebouwd als importeur van duurzame consumentenartikelen. De onderneming importeert haar producten grotendeels uit de Europese Unie en het Verenigd Koningrijk en in mindere mate uit het Verre Oosten.

De onderneming levert aan winkelketens, groothandels en online resellers. De onderneming opereert in de sterk groeiende markt van duurzame en natuurlijke alternatieven voor FMCG producten. De onderneming heeft naast de marktgroei diverse mogelijkheden om significant te groeien.

Aanbod

  • Uitgangspunt is de verkoop van meerderheidsbelang van de aandelen van Greenhub B.V., maar 100% verkoop van de aandelen is niet uitgesloten.
  • De huidige eigenaar is bereid een goede overdracht te ondersteunen. De voorwaarden en condities zijn onderwerp van overleg.

 


Company activities

Kansen

  • Innovaties nieuwe categorieën binnen FMCG
  • Focus op groei van niche merken naar mass market
  • Directe verkoop (B2C) als merkvertegenwoordiger
  • Uitbreiding distributie binnen bestaande kanalen
  • Nieuwe product/marktcombinaties

Unique Selling Points

Duurzame producten

  • De onderneming focust zich op duurzame producten. De vraag naar duurzame/natuurlijke alternatieven voor FMCG neemt toe.

Sterke/innovatieve merken

  • De onderneming verkoopt sterke/innovatieve merken.

 


Unique selling points

Investeringsoverwegingen

Groei huidige merken (focus op merken)

  • De onderneming kan groeien door meer focus op merken. Sommige merken worden reeds grootschalig in andere Europese landen verkocht.

Potentiële merken (nieuwe merken)

  • Merkenhuis verbreden en verdiepen met meer merken en/of categorieën, hier zijn reeds diverse kansen in beeld. Doordat de onderneming importeur is heeft de onderneming de benodigde credibility opgebouwd.

Nieuwe website en webshop

  • Hierdoor kan de onderneming haar assortiment ontsluiten en onafhankelijke winkeliers en franchisers beter faciliteren. Omzetgroei door rechtstreeks te leveren aan winkeliers, met bijbehorende hogere marges.

Relatiebeheer en acquisitie

  • Van reactie naar proactief. Met een proactief beleid kan de onderneming groeien door samenwerkingen te ontwikkelen met  bestaande en nieuwe key accounts.

Other

Financiën

  • De omzet laat een stijgende trend zien. De omzet steeg in de jaren 2019 tot en met 2021 met respectievelijk 101,7%, 69,2% en 41,3%. Door omstandigheden en interne focus is de groeiambitie voor 2022 beperkt.
  • De EBITDA is sinds 2019 ieder jaar gestegen, ondanks investeringen die gedaan zijn in de groei. Het Ebitda % voor 2022 en verder zijn conform de minimale verwachtingen van de ondernemer.
  • Een significant hogere (winstgevende) groei van minimaal 20%-30% per jaar is zeker mogelijk. Hiervoor zullen strategische keuzes gemaakt dienen te worden door koper.

Reden Verkoop

  • De huidige eigenaar is door privé omstandigheden (gezondheid) niet in staat om de onderneming zelfstandig uit te bouwen.
  • Gezocht wordt een partner die de kansen van de onderneming ziet en wil benutten.
  • Er is nadrukkelijk de wens om de leiding over te geven. Het aanhouden van een belang is gewenst en een goede overdracht is vanzelfsprekend.

Groothandel in consumentenartikelen (non-food) met innovatieve en sterke merken
Region
Utrecht
Sector
Wholesale
Type
For sale
Turnover
1.000.000 - 2.500.000
Overname
To be agreed