Profiel nr. 105263

Bedrijf dat duurzaamheid van verpakkingen kan bepalen via database

20/09/2022 Geplaatst

Gevestigd in

Meerdere regio’s mogelijk

Algemene informatie

Branche

ICT-Dienstverlening

Soort bedrijf

Overig

Rechtsvorm

BV

Transactievorm

Aandelentransactie

Levensfase onderneming

Volwassen

Aantal medewerkers (in FTE)

< 5

Type koper

  • Strategische overname
  • Investeerder


Financiële informatie

Omzet indicatie

€ 100.000 - € 250.000

Indicatie overnamebedrag

€ 100.000 - € 250.000

Resultaat voor belasting

€ 0 - € 100.000


Bedrijfshistorie / achtergrond

Het bedrijf is opgericht in 2021. De oprichters waren op zoek naar een overname van een leverancier van zelfverklaarde biologisch afbreekbare tassen. Er was echter geen bewijs voor deze claims. In plaats van dit bedrijf te kopen, besloten we in dit probleem van het bewijzen van duurzaamheid te duiken. We voerden ongeveer 30 interviews met leveranciers en inkopers van verpakkingen en leerden dat het bewijzen van duurzaamheid moeilijk is en leidt tot giswerk en valse claims. Om de overstap naar duurzame verpakkingen te beïnvloeden, moesten we kopers en leveranciers op schaal bewijzen leveren. Met bewijs zouden beide partijen een verhaal over duurzaamheid hebben dat gebaseerd is op bewijs, in plaats van buikgevoel. We werkten samen met Sustainability Impact Metrics (een spin-off van de TU Delft). Samen ontwikkelden we een directe, schaalbare en transparante levenscyclusanalyse voor verpakkingen. Met gestandaardiseerde emissiegegevens konden we nu op schaal berekeningen uitvoeren over de voetafdruk van verpakkingen. Bij het testen van prototypes van ons model met inkopers en leveranciers hebben we al invloed gehad op beslissingen ten gunste van duurzaamheid. Wij willen bijdragen aan een duurzamere wereld en een besparing van 100 miljoen kg CO2 bereiken tegen 2025.    


Onderscheidend vermogen

Duurzaamheid van verpakkingen te gelde maken. Elk Eco Passport kan worden gedeeld, opgenomen in bestaande productpagina's of worden geopend door gedrukte QR-codelabels op de verpakking te scannen. Dit betekent dat kopers en consumenten toegang hebben tot de bewezen duurzaamheidsclaims. 

  • Benchmark verpakking: Leveranciers kunnen verpakkingen benchmarken met die van concurrenten (wij gebruiken geanonimiseerde gegevens van andere leveranciers in onze database), maar ook om te zien of de verpakkingen in de portefeuille voldoen aan verschillende duurzaamheidsdoelstellingen die door de EU of andere gezaghebbende instellingen zijn vastgesteld.
  • Onze Eco Passports zijn niet statisch, maar worden voortdurend bijgewerkt met de nieuwste eco-gegevens. 
  • Transparant en open source: De gegevens en berekeningen worden openbaar gemaakt. Als er betere gegevens beschikbaar zijn, moedigen wij leveranciers aan bezwaar te maken of commentaar te geven. Samen met deskundigen van onze non-profit partner kunnen we dan ons model verbeteren.
  • Eco-kostenmodel: Naast koolstof gebruiken wij ecokosten als indicator om de hoeveelheid milieubelasting van een product uit te drukken op basis van het voorkomen van die belasting.Dit model is onafhankelijk ontwikkeld en is het meest complete systeem voor mentization van ecobelasting in de wetenschap. Het is uniek in de markt van de levenscyclusanalyse.  

Overig

Op bewijs gebaseerde inzichten in duurzaamheid voor volledige verpakkingsportfolio's. Wij helpen verpakkingsleveranciers met het bereiken van netto nul doelstellingen en het effectief te gelde maken van de duurzaamheid van hun verpakkingen, met Eco Passports: een direct, schaalbaar, transparant levenscyclusanalyse rapport voor verpakkingen. Ons dashboard combineert alle Eco passport gegevens en geeft leveranciers de inzichten die ze nodig hebben om evidence based beslissingen te nemen bij het evalueren van hun portfolio. Wij stellen gebruikers in staat om scenario's te creëren om emissies te voorspellen en gemakkelijk te zien hoe ze in welke stap van de productlevenscyclus kunnen verbeteren. Gebruikers kunnen ook benchmarks creëren, waarbij ze hun producten vergelijken met die van concurrenten, of met scenarioproducten. Dit is een geweldig hulpmiddel voor verkoopmanagers, zodat zij de duurzaamheid van hun verpakkingen daadwerkelijk kunnen bewijzen. We openen ook manieren om Eco Passports te gelde te maken. Ze kunnen worden gedeeld, ingebed in bestaande productpagina's of toegankelijk worden gemaakt voor consumenten via gedrukte QR-codelabels op de verpakking. Wij geloven dat wanneer leveranciers en inkopers inzicht hebben, zij betere beslissingen zullen nemen ten gunste van duurzaamheid en wij de overstap naar duurzame verpakkingen versnellen.


Bedrijf dat duurzaamheid van verpakkingen kan bepalen via database
Regio
Meerdere regio’s mogelijk
Branche
ICT-Dienstverlening
Type
Te koop gevraagd
Omzet
100.000 - 250.000
Overname
100.000 - 250.000