Profiel nr. 104623
05/05/2022 Geplaatst
Gevestigd in
Noord-Holland
Ook interessant voor
Branche
Bouw
Soort bedrijf
Installatiebedrijf
Rechtsvorm
BV
Transactievorm
Aandelentransactie
Levensfase onderneming
Groeiend
Aantal medewerkers (in FTE)
5 - 10
Type koper
Omzet indicatie
€ 1.000.000 - € 2.500.000
Indicatie overnamebedrag
€ 500.000 - € 1.000.000
Resultaat voor belasting
€ 100.000 - € 250.000
Buitenleven is al een aantal jaren een trend in Nederland. Mede door klimaatverandering verschuift de markt van glazen daken meer naar waterdichte zonwerende oplossingen zoals lamellen en vouwdaken. Ook is er door middel van een terrasoverkapping gemakkelijk extra zitplaatsen te realiseren wat dus resulteert in meer omzet voor de horecaondernemer.
De ondernemer heeft in 2018 een bedrijf opgezet welke hoofdzakelijk lamellen- en vouwdaken verkoopt en installeert in de horeca. Jaarlijks neemt de omzet bijna €0,4 miljoen toe tot naar mogelijk €1,8 miljoen in 2022. De ondernemer is daarnaast in 2020 gestart met een distributeur-onderneming van lamellen- en vouwdaken. Hier wil hij zich meer op focussen, vandaar dat het verkoop- en installatiebedrijf verkocht wordt.
Het team draait momenteel vrijwel zonder aansturing van de DGA. De sales- en projectadviseur is actief om klanten binnen te halen en binnenkomende aanvragen op te volgen. De marketinginspanningen en -kosten zijn beperkt, veelal GoogleAds. Veel klanten komen ook vanuit de website en “mond-op-mond-reclame” vooral via de grotere referentieprojecten. Er is een werkvoorbereider/engineer actief om de projecten goed in te calculeren, in te meten en de planning en inkoop te organiseren. Er zijn 2 teams met 2 monteurs dagelijks op pad om alles te monteren.
Momenteel wordt vanuit een huurpand in Noord-Holland gewerkt. De showroom wordt nu ook door de distributeur gebruikt, dus in de toekomst zal één van beide bedrijven de panden dienen te verlaten.
De focus op de horecamarkt is uniek. De onderneming heeft daarom ook nauwelijks concurrentie. Dit resulteert ook weer in relatief lage marketingkosten. Horecaprojecten zijn verder ook vrij aantrekkelijk, dit door de grotere omvang. De risico's en tijdsinvesteringen zijn vrij vergelijkbaar met de particuliere markt. De onderneming levert producten van een sterk merk, met onderscheidende technische producten voor een gunstige prijs. Het team is jong en gedreven en heeft nauwelijks aansturing nodig. Met dit team van vakmensen zou het assortiment uitgebreid kunnen worden, bijvoorbeeld glasdaken, parasols, schaararm- en knikarmschermen. De particuliere markt zou ook bediend kunnen worden. In 2021 zijn de inspanningen bekroond met een FD Gazelle award, een prijs voor de snelst groeiende MKB-bedrijven in Nederland. Een aantal factoren die meewogen zijn financiële gezondheid en personele groei.
We zoeken in eerste instantie een strategische partij die onze onderneming als een aantrekkelijke toevoeging, qua product en/of markt ziet. De potentie van onze onderneming is groot en de juiste partij kan dit benutten. Idealiter heeft de koper zelf een showroom. In overleg kan gedurende een periode van de huidige showroom gebruikt gemaakt worden. Deze onderneming kan ook interessant zijn voor een MBI-kandidaat.