Profile number 103590
04/10/2021 Date added
Located in
The Netherlands
Sector
Transport
Type of company
Other
Legal entity
Private limited company
Type of transaction
Shares
Life phase enterprise
Starting
Employees in FTE
< 5
Type of buyer
Investor
Turnover last financial year
Confidential
Asking price
€ 0 - € 250.000
Earnings before taxes
Confidential
Vanaf 2025 gelden in meer dan 30 steden zero-emissie regels voor stadslogistiek. In het buitenland, met name in Duitsland, is er eenzelfde ontwikkeling voor wat betreft toegang tot de grote steden met beroepsvervoer. Door de gedwongen overstap op elektrisch vervoer is de verwachting dat het zakelijke verkeer in Nederland en erbuiten massaal behoefte heeft aan meer laadcapaciteit. De onderneming wil hierop inspelen door voor deze groeiende vloot aan elektrische bedrijfswagens een netwerk van snelladers op te bouwen in Nederland en in de omringende landen in Noordwest-Europa. Het doel is om binnen 5 jaar 1000 snellaadstations in Nederland en erbuiten te bouwen.
In 2030 rijden er naar verwachting zo’n 9,4 miljoen personenauto's in Nederland waarvan dan een op de vijf auto's elektrisch aangedreven zal zijn. Om die vloot aan elektrische auto’s op te laden zijn er alleen al in Nederland naar schatting 1,5 miljoen laadpalen nodig. Eind 2020 stonden er slechts 230.000 laadpalen in Nederland (bron: PWC).
Voor zakelijke rijders in de bouw, pakketdienst of dienstensector is het niet eenvoudig om op te laden. Een grote bus past immers niet op een standaard laadpunt in de straat.
De activiteiten van de onderneming bestaan uit het spotten en aankopen van geschikte locaties, het realiseren van laadstations en het commercieel exploiteren daarvan.
De onderneming wordt gedreven door zeer kundige ondernemers met een succesvol en relevant trackrecord m.b.t. het opzetten van een netwerk van tankstations. De keuze van geschikte locaties is één van de kerncompetenties van de onderneming.
De eerste ronder financiering is aan het begin van de zomer 2021 succesvol afgerond. Deze tweede ronde zal in het najaar van 2021 sluiten. Hierbij wordt (net als in de start ronde) via een converteerbare lening geld opgehaald. Met de financiering in deze investeringsronde worden aanvullende terreinen en laadapparatuur (activa) aangeschaft voor de bouw van de stations. Tevens wordt hiermee een sterkere positie gebouwd voor een grote eerste investering die beoogd wordt in 2022 te worden opgehaald. Op het moment dat een grote investeringsronde wordt gedraaid zullen de converteerbare lening worden omgezet in aandelen met een korting.
Geïnteresseerde partijen worden uitgenodigd om in oktober een presentatie over deze propositie bij te wonen. Participatie is mogelijk vanaf € 100.000,-. De propositie is met name interessant voor financiële investeerders (die bij voorkeur affiniteit hebben met de sector).