Je speelt met de de gedachte om je bedrijf te verkopen. Je hebt er waarschijnlijk lang over nagedacht, maar nu acht je de tijd rijp om de stap te wagen. De eerste vraag die nu rijst is: Wat is de waarde van mijn bedrijf? Een logische vraag, aangezien de bedrijfswaarde als uitgangspunt geldt voor de vraagprijs van je onderneming.

De waarde van je bedrijf bepalen kan lastig zijn. Niet alleen omdat het mogelijk een ingewikkeld proces is, met een groot aantal materiële en immateriële variabelen, maar ook omdat het een erg emotionele situatie kan zijn. Je bedrijf is als je kind. Tenzij je een serieondernemer bent die veel bedrijven koopt en weer verkoopt, heb je waarschijnlijk jaren van je leven - en een belangrijk deel van je ziel - in deze onderneming geïnvesteerd.

Het probleem is dat door deze emotionele factor ondernemers hun bedrijf vaak hoger inschatten dan het daadwerkelijk waard is. Een van de grootste redenen dat veel bedrijfsverkopen mislukken is dan ook dat bedrijfseigenaren hun bedrijf te hoog taxeren. Hierdoor wordt het voor veel partijen onaantrekkelijk om de onderneming over te nemen en schrikt het potentiële partijen dus af.

Alleen als je deze emotionele factor achterwege laat, is het mogelijk om tot een goede waardebepaling te komen. De uitkomst van deze waardebeling kan gelden als uitgangspunt voor de verkoop van je bedrijf en de uiteindelijk opbrengst hieruit. Wanneer de waarde nog niet de gewenste uitkomst geeft kan deze geoptimaliseerd worden door aan punten te werken die de waarde doen stijgen. Begin daarom dus tijdig met het invullen van de vraag: Wat is de waarde van mijn bedrijf? Het is aan te raden om hierbij de hulp van een ervaren overnamespecialist in te schakelen. Deze partij is onafhankelijk en heeft dus geen last van emotionele betrokkenheid bij de onderneming. 

Twee type bedrijfswaarderingen

In principe bestaan er 2 type methoden om de waarde van een bedrijf te bepalen:

  • Waardering op basis van boekwaarde

Bij dit type wordt vooral gekeken naar het verleden en het heden. Boekhoudkundige begrippen als boekwaarde en winst zijn daarnaast leidend voor de waardebepaling.

  • Waardering op basis van marktwaarde

Bij dit type geldt niet het verleden, maar de toekomst als maatgevend en bepalend met het heden als basis. De toekomst van het bedrijf is namelijk wat onderdeel vormt van de transactie.

Welk type methode toegepast wordt is onder andere afhankelijk van de situatie waarin het bedrijf zich bevindt, enkele voorbeelden hiervan:

  • Het bedrijf is kapitaalintensief en het rendement beperkt. Een methode op basis van de waarde van de spullen (los van de winstgevendheid) is hierbij wellicht beter dan een methode die meer kijkt naar rendement.
  • De onderneming kent een relatief jonge historie en men staat op het punt een nieuwe markt te betreden of een nieuw product te lanceren. Het verleden zegt dan weinig en is dus niet representatief voor de toekomst. Er zal dan dus een methode op basis van marktwaarde moeten worden gehanteerd.
  • De onderneming verwacht een lastige toekomstige periode. Het is dan wellicht beter om een methode te hanteren die meer in het verleden kijkt dan naar de toekomst (let wel: los van de discussie of dit een valide uitgangspunt is!).

Ben je benieuwd wat de waarde van jouw bedrijf is?

Vul dan hier onze gratis online waardebepalingstool in en krijg een goede indicatie van de waarde van jouw bedrijf.

Wil je op de hoogte blijven van ons actuele aanbod?

  • Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief, waarin wekelijks het nieuwste aanbod voorbij komt!
  • Volg ons dan op TwitterFacebook of LinkedIn!
  • Meld je hier aan voor de zoekservice en ontvang als eerste bericht wanneer een profiel geplaatst wordt!

Zelf je bedrijf verkopen?

Wil jij een bedrijf kopen? Bekijk de mogelijkheden die wij bieden.