Terug naar het overzicht

Een bedrijf kopen

Op welke dingen moet je letten bij overnames?

Een bedrijf overnemen is een grote stap. Je moet goed opletten dat er geen misbruik van je gemaakt wordt en dat je voor je eigen belangen opkomt. Om je daarbij te helpen, enkele aandachtspunten op een rijtje.

Zet van tevoren bijvoorbeeld wat zaken die jij wilt op een rijtje.

Ga daarna informeren wat mogelijk is bij verschillende onafhankelijke instanties. De Kamer van Koophandel kan je hier ook bij helpen. Zij geven regelmatig in heel het land seminars over dit onderwerp. Het is belangrijk om dingen voor jezelf helder te hebben, want mensen gaan je proberen om te praten. Met opmerkingen als: one-of-a-million kans of het is nu of nooit proberen ze je tot een overhaaste beslissing te forceren. En ook hier geldt dat haast zelden goed is. Ook veel gehoord: als jij het niet koopt, gaat de concurrentie ermee aan de haal. Pas er voor op. Het kan best zijn dat je niet de enige bent die het bedrijf op het oog heeft. Werk eventueel met een intentieverklaring. Dan heb je wat zaken op papier staan en dat zorgt voor duidelijkheid en helderheid, twee zeer belangrijke zaken bij bedrijfsovername.

Als je merkt dat de verkoper er vanaf wilt en je dus met al die opmerkingen probeert te forceren, maak daar dan juist gebruik van. Tijdsdruk kan de overnameprijs drukken. Als je samenwerkt met gespecialiseerde adviseurs, hou dan in je achterhoofd dat dit hun beroep is en dat ze het liefst zoveel mogelijk zo snel mogelijk verkopen. Ze leven van overnametrajecten. Toch is het wel aan te raden om een adviseur te raadplegen. Laat een paar raadgevers bijvoorbeeld een offerte indienen. Als je dan een keuze hebt gemaakt, is het tijd om goede afspraken te maken. Instemmen met een beloning op basis van een open eind calculatie is niet handig. Harde afspraken over een vergoeding zijn altijd aan te raden. Ook anderen die voordeel uit de overname kunnen halen, zoals chefs of managers, moet je niet altijd blind vertrouwen. Iedereen heeft zo zijn eigen belang.

Als je zelf weet wat je wilt en je hebt een bedrijf op het oog, zijn er nog een aantal zaken waar je op kan letten. Staar je bijvoorbeeld niet blind op de financiële gegevens van het bedrijf. Doorloop het bestaande bedrijf van top tot teen, zodat je ook weet wat voor dingen er op de werkvloer leven. Iedere zaak heeft een eigen bedrijfscultuur en dat valt niet zomaar over te nemen en te integreren in wat jij voor ogen hebt. Mensen zijn vaak bereidt om voor bepaalde personen een stapje extra te doen. Als die personen verdwijnen omdat jij het bedrijf overneemt, moet je ze kunnen blijven motiveren en zorgen dat ze ook bij jou prettig werken. Mogelijke synergievoordelen worden vaak tenietgedaan door extra kosten. Wees realistisch over eventuele nadelen.

Voorbeelden: productiviteitsverlies door botsing van bedrijfsculturen, technische of personele kosten om de bedrijven op elkaar te laten aansluiten of procedurele kosten van de overname zelf.

De Kamer van Koophandel geeft uiteindelijk vier grote lijnen zoals het aankoopproces er uit kan zien:

Fase 1: Voorbereiding. Strategie en planning, profielbepaling en marktanalyse.

Fase 2: Voorlopige afspraken. Benaderen van kandidaten, analyse en waardebepaling, intentieonderhandelingen, informatie en overleg.

Fase 3: Afronding. Accountantsonderzoek, definitieve onderhandelingen, financiering, overdracht.

Fase 4: Implementatie. Integratie beide ondernemingen.