Terug naar het overzicht

Dealbrekers waardebepaling

Ben je niet gewoon je eigen vijand bij het waarderen van je bedrijf? Veel ondernemers verwachten dat het verkopen van hun bedrijf uiteindelijk wel resulteert in het krijgen van een mooi geldbedrag en dat het dan allemaal wel goed komt. Vaak komen ze er dan op het laatste moment achter dat de onderneming helemaal niet zo perfect is als ze dachten. Bereid jezelf daarom tijdig voor en ga niet pas op het laatste moment kijken wat je bedrijf een koper allemaal te bieden heeft. Op deze manier ben je vaak te laat met het repareren van zijn foutjes. Hierdoor is een koper sneller geneigd om af te haken met de overname en wanneer hij besluit toch door te gaan, zal het overnamebedrag een stuk lager zijn dan het hoort te zijn. Probeer deze dealbrekers daarom koste wat kost te vermijden:

Dealbreker 1: Niet alles in je bezit hebben

Om de waarde van alles wat je wil verkopen te vergroten moet je zorgen dat je alles compleet hebt. Het is eigenlijk wel een beetje te vergelijken met kwartetten. Als je drie kaarten van de set hebt, maar de vierde nog mist, is de hele set nog niks waard. Het kan nog wel iets worden, maar in principe heb je er nog niks aan. Nou is het met de bedrijfsverkoop niet zo dat het allemaal niets waard is, maar het is wel degelijk zo dat je meer kunt krijgen bij een verkoop van de complete set. Wanneer je een belangrijk onderdeel van het bedrijf, zoals het webdomein, de bedrijfsnaam, het logo of het bedrijfspand om de een of andere reden niet mee kunt verkopen, is de set incompleet en is alles minder waard.

Denk je dat je alles in je bezit hebt? Nou, kijk nog maar een keer. Je hebt het niet door, maar vaak is er toch wel iets wat je over het hoofd ziet. Zit je bijvoorbeeld in een huurpand? Wanneer een bedrijfspand vereist is, maar je bezit er geen en het is niet zeker of de huur door kan gaan, is dit toch wel een probleem voor de koper. Heb je een vast telefoonnummer? Weet je wel zeker dat je dit mee kan geven aan de nieuwe eigenaar? Je hebt vast ook niet zelf het logo ontworpen. Staat er in het contract met de ontwerper van het logo dat je dit ook door mag verkopen? Het zijn allemaal dingen waar je niet bij stil staat, omdat het niet bij je opkomt dat de huidige gang van zaken misschien gaat veranderen of niet eens weet dat het überhaupt kán veranderen. Het is niet raar dat je niet zo enthousiast wordt van het moeten uitzoeken of alles wel klopt. Het gaat vooral om veel saai papierwerk en daarom wordt het vaak ook overgeslagen. Doe dit niet! Er staat behoorlijk veel geld op het spel en daarom is het belangrijk dat je dit gewoon doet. Wanneer je dit aan het doen bent en ontdekt dat je inderdaad iets over het hoofd gezien hebt, ben je er echt blij mee dat je jezelf er toch toe hebt weten te zetten. Anders was misschien wel een groot bedrag misgelopen, wat toch best jammer zou zijn aangezien je al dat harde werk in het onderneming hebt gestoken.

Dealbreker 2: Contracten die je niet kunt overzetten

Wanneer je je bedrijf gaat verkopen, is het ook wel fijn om te weten of de nieuwe eigenaar verder kan gaan met de zaken zoals ze nu gaan. Maar wat nou als deze die mogelijkheid niet krijgt? In dat geval is het vanzelfsprekend een stuk minder aantrekkelijk om het bedrijf over te nemen. Niet echt handig dus… Ga daarom de contracten van alle klanten, leveranciers, werknemers, etc. af om te kijken of er geen problemen ontstaan bij een verandering van de eigenaar. Vaak staat er in die contracten slechts dat de klant wel ingelicht moet worden in het geval van een nieuwe eigenaar en vaak maakt het ze niet zo veel uit, maar soms zijn er klanten die iets lastiger zijn. Het kan voorkomen dat sommige klanten hier niet zo blij mee zijn en dat ze dit proberen tegen te houden, bijvoorbeeld omdat je een product levert waarbij een persoon van het bedrijf aan de klant wordt gebonden. In dat geval kun je het bedrijf niet zomaar verkopen, tenzij natuurlijk in het contract staat dat je die klant gewoon kunt overdragen. Wanneer de nieuwe eigenaar niet gewoon de taken kan overnemen van de oude eigenaar en niet gemakkelijk meteen kan beginnen, is het bedrijf ook een stuk minder waard.

Dealbreker 3: De financiën zijn niet op orde

Heb je je financiën elke maand op tijd op orde? Elk jaar gaan er ontzettend veel deals niet door, omdat de verkoper zijn financiële zaakjes niet op orde heeft. Je moet begrijpen dat dit als geen ander kopers kan afschrikken. Het maakt niet uit hoe groot het bedrijf is, het geldt voor alle bedrijven. Elk bedrijf dient sowieso alle financiën op orde te hebben en vooral wanneer men van plan is te verkopen. Dit geeft een uitermate slordig beeld aan de kopers.

Dealbreker 4: Gebrek aan verkoopdata

Om je bedrijf voor een fatsoenlijke prijs te kunnen verkopen, moet het voor de koper wel duidelijk zijn wat voor bedrijf hij koopt. Een koper is natuurlijk niet bereid zo maar even een overnamesom neer te leggen zonder precies te weten waar hij aan begint. Wanneer je van alles niet met de koper kunt of wilt delen, is het niet raar dat u er niet het maximale bedrag uit hebt kunnen slepen. Kopers willen werkelijk ALLES zien. Wanneer je dan bijvoorbeeld de verkoopdata niet concreet kunt laten zien, is het voor de koper natuurlijk niet compleet. Denk nou niet dat het niet veel uitmaakt, omdat het bedrijf in kwestie niet zo groot is. Zorg dat je niet alleen alle gegevens hebt, maar het ook nog allemaal kunt onderbouwen. Naast het feit dat de koper niet over alle gegevens beschikt om zijn oordeel te vellen, kan de koper het idee krijgen dat je nog meer achterhoudt. Dit kan dus verdacht overkomen, waardoor de koper zelf gaat zoeken of er niet nog meer is wat hij moet weten. En ook al vind hij dan niets, het zal de vertrouwensband tussen jou en de koper niet ten goede komen.

  • taxatie bedrijf
  • waardebepalen onderneming
  • bepalen bedrijfswaarde
  • waarde bepalen
  • bedrijfstaxatie
  • voorbereiding
  • Bedrijf verkopen
  • dealbrekers
  • bedrijfswaarde bepalen
  • bepalen waarde
  • bedrijf taxeren
  • waarde onderneming
  • waardebepaling