Terug naar het overzicht

De grens over?

Denkt u aan de stap naar het buitenland met uw winkel? Veel retailers worstelen met internationalisering. Ze zien kansen voor vestigingen in het buitenland, maar de stap ook echt zetten vergt veel kennis en een goede voorbereiding. ABN AMRO heeft hierover een aantal gesprekken gevoerd met internationale retailers, met als gespreksonderwerp: hoe breng je je winkel succesvol de grens over?

Dit waren de belangrijkste tips voor retailers met buitenlandplannen

Uit de discussie werden vijf belangrijke lessen getrokken:

  1. Het begint met onderscheidend vermogen U hoeft geen first mover te zijn om succesvol in het buitenland te opereren, maar u moet u wel ergens in onderscheiden; bijvoorbeeld prijs, kwaliteit, gemak, beleving of expertise. Suitsupply is een mooi voorbeeld. In de maatpakkenwereld was de combinatie kwaliteitscherpe prijs nog amper bekend. En tel daar hun unieke store- en marketingstrategie nog eens bij op.
  2. Pas u (een beetje) aan Blijf uw eigen formule trouw, maar respecteer de plaatselijke cultuur. Grote retailers als Lidl en MediaMarkt passen hun assortiment aan, zodat dit past bij de regionale voorkeuren (local customization).
  3. Lokale normen, uw waarden Door lokaal personeel intern op te leiden, combineert u de waarden van uw bedrijf met de normen ter plaatse. Partnerships met lokaal management en retailtalent zijn cruciaal om grip te krijgen op de buitenlandse markt. Zo heeft Tesco nauw samengewerkt met Samsung om voet aan de grond te krijgen in Zuid-Korea. Maar het is ook mogelijk om met master franchisers te werken, die de vaak lastige lokale markt goed kennen. Suitsupply heeft een eigen Suitschool, waar ook buitenlandse managers en medewerkers worden ingewijd in de bedrijfscultuur. 
  4. Doe uw huiswerk Het ligt voor de hand, maar het is écht belangrijk dat u eerst goed uw huiswerk doet. Zorg dus voor een slimme vastgoedstrategie, en ga voor (top)locaties dicht bij uw klanten. Laat uw marketingactiviteiten optimaal aansluiten op uw doelgroep, en werk met ambassadeurs: vloggers, of misschien zelfs celebrities. Verder is het belangrijk dat uw infrastructuur en fulfilment in orde zijn. U zult zien, het gaat steeds soepeler. Maar hou wel altijd genoeg financiële middelen beschikbaar voor wanneer er in het begin iets misgaat.
  5. Gebruik de kracht van e-commerce Om voordelig en veilig de potentie van een land te verkennen en de bekendheid van uw winkel en merk te vergroten, kunt u samenwerken met e-commerce platformen als Amazon. Staat uw online verkoop eenmaal op de kaart en heeft u naamsbekendheid opgebouwd, dan kunt u ook fysiek doorgroeien.

Zelfverzekerd de grens over

Een standaardaanpak voor een succesvolle stap naar het buitenland is er niet. Zet u de stap, dan moet het in elk geval een proactieve zijn – geen vlucht door of voor tegenvallende resultaten in uw thuismarkt. Uw basis hier moet op orde zijn. Met de juiste voorbereiding, hechte partnerships met lokale partijen en respect voor de buitenlandse cultuur, kunt u als Nederlandse retailer uw onderscheidend vermogen ook over de grens te gelde maken. Het hele artikel van Henk Hofstede, Sector Banker Retail, teruglezen? Klik hier voor het gehele artikel.