Waardebepaling van uw winkel

Deze week laten we INretail aan het woord. Je wilt je winkel verkopen, maar wat is de waarde van je winkel? Hoe bepaal je dat? INretail is de grootste brancheorganisatie in retail non-food. Zij lobbyen om ondernemen makkelijker te maken. Tevens ondersteunen en adviseren de retailprofessionals  je over cao, bedrijfsvoering, juridische kwesties en marktontwikkelingen. Daarnaast helpen wij je om je voor te bereiden op de toekomst van het retaillandschap.  Lees meer >>

Gezocht: de béste opvolger

Deze week in ‘overnameadviseur aan het woord’ Gerda Nobel van Ooregisseur. Een bedrijf verkopen of overnemen lijkt een eenvoudige zaak. De ondernemer stelt een verkoopprijs vast, de overnamekandidaat betaalt die en dat is dat. “Was het maar zo simpel! Belangrijker dan de prijs vaststellen is het kiezen van de overnamekandidaat. Is hij of zij ook echt de béste persoon voor de job?” Lees meer >>

“Geen dag is hetzelfde”

Michiel Nederhoed, een man met echt ondernemers bloed en al 3 jaar succesvol franchisenemer van Finovion. Hij staat ook wel bekend als ‘de commerciële boekhouder’. Stoffige boekhouding is niks voor hem, Michiel is opzoek naar vernieuwing  van de accountancy en dit doet hij in samenwerking met Finovion. Lees meer >>

Investeerder blijven na bedrijfsverkoop

Volgens Fambizz.nl komen steeds vaker familiebedrijven te koop te staan. De markt van bedrijven wordt steeds vaker bezocht door kopers en verkopers. Bedrijfseigenaren zien de mogelijkheid weer een goede vergoeding te krijgen voor hun bedrijf nu het einde van de crisis in zicht komt. Dit leidt tot een groei van het aantal verkooptrajecten. Lees meer >>

De bedrijfsovername markt en uw verkoop

Bent u van plan een bedrijf te kopen of verkopen? De toestand van de bedrijfsovername markt kan grote gevolgen hebben voor de hoogte van de prijs en voorwaarden van de bedrijfsoverdracht. De economische crisis heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat de prijzen van bedrijven onder druk stonden en dat steeds meer transacties het gevolg waren van ‘earn-out’ regelingen. Hierbij wordt de opbrengst van de transactie gedeeltelijk afhankelijk gemaakt van de toekomstige resultaten. Dit zorgt voor meer vertrouwen bij de koper, wat nodig was in de crisistijd. Lees meer >>

Een online bedrijf kopen?

U heeft het misschien al wel gemerkt, e-commerce wordt steeds belangrijker. Nu de hele wereld meer en meer afhankelijk wordt van het internet en klanten steeds vaker online op zoek gaan naar de producten die ze willen hebben, worden internetbedrijven steeds belangrijker. Het kopen van een bedrijf vergt veel planning en onderzoek, maar er zijn een paar aspecten waarin een internetbedrijf kopen zich onderscheidt van het van een bedrijfsovername van fysieke bedrijven van steen en cement. Hier zijn een paar tips hoe uw de aankoop van een internetbedrijf moet aanpakken. Lees meer >>

Waar let een koper op met de waarde bepalen?

De precieze waarde bepalen van een bedrijf uit het MKB is vaak het moeilijkste onderdeel van de gehele bedrijfsovername. Dat komt omdat het voor de meeste ondernemers een bijna onmogelijke taak is om te zeggen hoeveel een bedrijf waard is. Toch hoeft het helemaal niet zo moeilijk te zijn. Het bepalen van de bedrijfswaarde moet u niet zien als een of andere wetenschap, maar als een kunst. Er is namelijk niet één manier van het waarderen van een bedrijf, maar het is de kunst om een zo nauwkeurig mogelijke waardebepaling te doen.   Lees meer >>

Redenen voor een bedrijfsverkoop

Als ondernemer kunt u eigenlijk zelf altijd bepalen óf en wanneer u uw bedrijf wilt verkopen. Soms zijn er echter plotseling redenen voor een bedrijfsverkoop. Vaak zijn ondernemers totaal niet voorbereid op dergelijke situaties. En denk niet dat dit u toch niet zal overkomen, want u zult het zien: Dan gebeurt het juist. Lees meer >>

Verkoop aandelen – check de aanbiedingsregeling

Als een BV meerdere aandeelhouders heeft en een van de aandeelhouders zijn aandelen wil verkopen, zegt de wet: voor een geldige overdracht is vereist dat de aandeelhouder zijn/haar aandelen eerst aanbiedt aan zijn mede-aandeelhouders, tenzij de statuten anders bepalen (art. 2:195 lid 1 BW). Dus primair een wettelijke aanbiedingsregeling, behalve als dit anders is geregeld in de statuten. Lees meer >>

Dealbrekers waardebepaling

Bent u niet gewoon uw eigen vijand bij het waarderen van uw bedrijf? Veel ondernemers verwachten dat het verkopen van hun bedrijf uiteindelijk wel resulteert in het krijgen van een mooi geldbedrag en dat het dan allemaal wel goed komt. Vaak komen ze er dan op het laatste moment achter dat de onderneming helemaal niet zo perfect is als ze dachten. Bereid uzelf daarom tijdig voor en ga niet pas op het laatste moment kijken wat uw bedrijf een koper allemaal te bieden heeft. Lees meer >>

Waardebepaling, de belangrijste factoren

Het kan erg lastig zijn om uw bedrijf te verkopen, zeker wanneer het de eerste keer is. Of u nou denkt aan een herkapitalisatie, een management buy-in, een management buy-out of een overdracht binnen de familie, er zijn belangrijke overwegingen die moeten worden besproken en begrepen voordat het bedrijf op de markt wordt gebracht. Lees meer >>

Waardebepaling bij (ver)koop

 

Als u van plan bent om een bedrijf te gaan kopen of verkopen, is het misschien wel handig om een waardebepaling te doen. ‘Maar hoe bereken ik de waarde van mijn bedrijf dan?’ is een vraag waar veel ondernemers mee worstelen.

Lees meer >>

Wanneer moet ik mijn bedrijf laten waarderen?

‘Wat is de waarde van mijn bedrijf? Ik heb eigenlijk geen idee…’ Weet u wel wat uw bedrijf waard is? Als u uw bedrijf gaat verkopen, is het toch best handig om te weten hoeveel uw bedrijf nou waard is. U wilt natuurlijk wel een goede prijs krijgen voor de verkoop. Natuurlijk is dit niet de enige situatie waarin de waarde van uw bedrijf een rol kan spelen. Daarom bestaan er verschillende manieren om een bedrijf te waarderen.

Lees meer >>

Letter of intent: de SER Fusiegedragsregels

SER Fusiegedragsregels

Wat er in een Letter of Intent (ook wel intentieverklaring genoemd) staat, is vaak alleen maar dat er voldaan moet worden aan de SER Fusiegedragsregels. Wat houdt dit in, wanneer gelden deze regels en welke verplichtingen komen hierbij kijken? Lees meer >>

Wat staat er in een informatiememorandum?

In dit blogbericht wordt dieper op de precieze inhoud van een informatiememorandum ingegaan: wat staat er in of wat moet er in staan? In principe alle zaken die voor een koper nodig zijn om zich een goed beeld van de onderneming te kunnen vormen of items waarvan de verkoper weet dat deze van belang (kunnen) zijn voor een kopende partij. De informatieplicht van verkoper en onderzoeksplicht van de koper komt deels tot uitdrukking in een informatiememorandum. Lees meer >>

De eerste indruk bij een bedrijfsovername

Wanneer u iemand voor de eerste keer ontmoet, is het toch altijd weer een speciale belevenis. Het moet eigenlijk gewoon in één keer goed gaan, want u kunt het niet even overdoen als het de eerste keer niet helemaal perfect ging. Bovendien heeft uw eerste indruk een erg grote invloed op het vergaan van de gehele samenwerking. Zorg dus dat u een goede indruk achterlaat. Lees meer >>

Waarde bedrijf: 7x de winst?

Wat is uw bedrijf waard?
Overweegt u om binnen afzienbare tijd met uw onderneming te stoppen? Bent u van plan om een onderneming te kopen? In deze, maar ook andere situaties zoals herstructureringen, het bepalen van de value drivers van uw onderneming, boedelscheiding, vererving en uitkoop is het van belang om te weten wat uw bedrijf waard is. U wilt immers weten waar het om draait. Lees meer >>

Wat is een informatiememorandum en voor wie is dit bedoeld?

Met een informatiememorandum wordt een document bedoeld waarin alle “ins en outs” beschreven staan van de te koop aangeboden onderneming. Het is belangrijk om een zo volledig mogelijk beeld te schetsen van de activiteiten, verplichtingen, sterke en zwakke punten. Lees meer >>

Wat kan ik zelf doen om kopers in beeld te krijgen?

U bent van plan om uw bedrijf te verkopen en uw wilt graag eerst zelf beoordelen of er überhaupt interesse bestaat voor uw (type) bedrijf. Een prettige mogelijkheid is een profiel te plaatsen op een bedrijfsovernamesite, bijvoorbeeld Bedrijventekoop.nl. Het absolute voordeel is namelijk dat u uw profiel anoniem kunt plaatsen waarbij u wel weet wie er interesse heeft omdat geïnteresseerde partijen hun gegevens achter moeten laten. Lees meer >>

2015 Bedrijventekoop