Goodwill, wat is het en wat betekent het voor u?

Goodwill

‘Goodwill’ is een begrip dat vaak voorbij komt bij een bedrijfsovername, maar wat is het nou eigenlijk? Veel mensen weten namelijk niet wat het begrip goodwill precies inhoudt en gebruiken het woord dan ook vaak verkeerd. Heel moeilijk is het niet hoor. Goodwill is het bedrag dat boven de waarde van het eigen vermogen wordt betaald voor (een deel van) het bedrijf. That’s it. Lees meer >>

Bedrijfsoverdracht fiscaal

Er wordt in de fusie- en overnamemarkt een flinke toename verwacht van het aantal ondernemers die hun onderneming willen verkopen. De zogenaamde babyboomers zijn op een leeftijd gekomen waarop ze het stokje willen overdragen. Je komt er niet onderuit, maar ook bij een bedrijfsovername spelen de fiscale aspecten een hoofdrol. Deze week lees je daar een overzicht van. Deel 1 bestaat uit het tijdig gereed maken van uw bedrijfsstructuur. Deel 2 bestaat uit een aantal overige aspecten.

Lees meer >>

Parttime ondernemen

Hebt u plannen om ooit nog eens een eigen bedrijfje op te zetten? Wat houdt u tegen? Veel mensen vinden de stap om dan ontslag te nemen en te beginnen toch wel erg groot. Dat is volkomen begrijpelijk. U hebt namelijk geen vast inkomen meer en het is maar hopen dat de onderneming goed zal lopen. Een oplossing hiervoor is parttime ondernemen. Dit houdt in: parttime werken en parttime uw eigen bedrijf opzetten. Op deze manier hebt u nog steeds een vast inkomen en kunt u tegelijkertijd aan uw droom werken. Lees meer >>

In 6 stappen je winkel verkopen

Uw winkel verkopen is meer dan alleen een vraagprijs bepalen en onderhandelen met een kopende partij om de juiste prijs voor je onderneming te krijgen. Naast het fiscale plaatje spelen er allerlei juridische zaken een rol bij een verkoop. Deze week laten we INretail aan het woord. Je wilt je winkel verkopen, maar wat is de waarde van je winkel? Hoe bepaal je dat? INretail is de grootste brancheorganisatie in retail non-food. Zij lobbyen om ondernemen makkelijker te maken. Tevens ondersteunen en adviseren de retailprofessionals  je over cao, bedrijfsvoering, juridische kwesties en marktontwikkelingen.

Lees meer >>

Waardebepaling van uw winkel

Deze week laten we INretail aan het woord. Je wilt je winkel verkopen, maar wat is de waarde van je winkel? Hoe bepaal je dat? INretail is de grootste brancheorganisatie in retail non-food. Zij lobbyen om ondernemen makkelijker te maken. Tevens ondersteunen en adviseren de retailprofessionals  je over cao, bedrijfsvoering, juridische kwesties en marktontwikkelingen. Daarnaast helpen wij je om je voor te bereiden op de toekomst van het retaillandschap.  Lees meer >>

Gezocht: de béste opvolger

Deze week in ‘overnameadviseur aan het woord’ Gerda Nobel van Ooregisseur. Een bedrijf verkopen of overnemen lijkt een eenvoudige zaak. De ondernemer stelt een verkoopprijs vast, de overnamekandidaat betaalt die en dat is dat. “Was het maar zo simpel! Belangrijker dan de prijs vaststellen is het kiezen van de overnamekandidaat. Is hij of zij ook echt de béste persoon voor de job?” Lees meer >>

“Geen dag is hetzelfde”

Michiel Nederhoed, een man met echt ondernemers bloed en al 3 jaar succesvol franchisenemer van Finovion. Hij staat ook wel bekend als ‘de commerciële boekhouder’. Stoffige boekhouding is niks voor hem, Michiel is opzoek naar vernieuwing  van de accountancy en dit doet hij in samenwerking met Finovion. Lees meer >>

Investeerder blijven na bedrijfsverkoop

Volgens Fambizz.nl komen steeds vaker familiebedrijven te koop te staan. De markt van bedrijven wordt steeds vaker bezocht door kopers en verkopers. Bedrijfseigenaren zien de mogelijkheid weer een goede vergoeding te krijgen voor hun bedrijf nu het einde van de crisis in zicht komt. Dit leidt tot een groei van het aantal verkooptrajecten. Lees meer >>

De bedrijfsovername markt en uw verkoop

Bent u van plan een bedrijf te kopen of verkopen? De toestand van de bedrijfsovername markt kan grote gevolgen hebben voor de hoogte van de prijs en voorwaarden van de bedrijfsoverdracht. De economische crisis heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat de prijzen van bedrijven onder druk stonden en dat steeds meer transacties het gevolg waren van ‘earn-out’ regelingen. Hierbij wordt de opbrengst van de transactie gedeeltelijk afhankelijk gemaakt van de toekomstige resultaten. Dit zorgt voor meer vertrouwen bij de koper, wat nodig was in de crisistijd. Lees meer >>

Een online bedrijf kopen?

U heeft het misschien al wel gemerkt, e-commerce wordt steeds belangrijker. Nu de hele wereld meer en meer afhankelijk wordt van het internet en klanten steeds vaker online op zoek gaan naar de producten die ze willen hebben, worden internetbedrijven steeds belangrijker. Het kopen van een bedrijf vergt veel planning en onderzoek, maar er zijn een paar aspecten waarin een internetbedrijf kopen zich onderscheidt van het van een bedrijfsovername van fysieke bedrijven van steen en cement. Hier zijn een paar tips hoe uw de aankoop van een internetbedrijf moet aanpakken. Lees meer >>

Waar let een koper op met de waarde bepalen?

De precieze waarde bepalen van een bedrijf uit het MKB is vaak het moeilijkste onderdeel van de gehele bedrijfsovername. Dat komt omdat het voor de meeste ondernemers een bijna onmogelijke taak is om te zeggen hoeveel een bedrijf waard is. Toch hoeft het helemaal niet zo moeilijk te zijn. Het bepalen van de bedrijfswaarde moet u niet zien als een of andere wetenschap, maar als een kunst. Er is namelijk niet één manier van het waarderen van een bedrijf, maar het is de kunst om een zo nauwkeurig mogelijke waardebepaling te doen.   Lees meer >>

Redenen voor een bedrijfsverkoop

Als ondernemer kunt u eigenlijk zelf altijd bepalen óf en wanneer u uw bedrijf wilt verkopen. Soms zijn er echter plotseling redenen voor een bedrijfsverkoop. Vaak zijn ondernemers totaal niet voorbereid op dergelijke situaties. En denk niet dat dit u toch niet zal overkomen, want u zult het zien: Dan gebeurt het juist. Lees meer >>

Verkoop aandelen – check de aanbiedingsregeling

Als een BV meerdere aandeelhouders heeft en een van de aandeelhouders zijn aandelen wil verkopen, zegt de wet: voor een geldige overdracht is vereist dat de aandeelhouder zijn/haar aandelen eerst aanbiedt aan zijn mede-aandeelhouders, tenzij de statuten anders bepalen (art. 2:195 lid 1 BW). Dus primair een wettelijke aanbiedingsregeling, behalve als dit anders is geregeld in de statuten. Lees meer >>

Dealbrekers waardebepaling

Bent u niet gewoon uw eigen vijand bij het waarderen van uw bedrijf? Veel ondernemers verwachten dat het verkopen van hun bedrijf uiteindelijk wel resulteert in het krijgen van een mooi geldbedrag en dat het dan allemaal wel goed komt. Vaak komen ze er dan op het laatste moment achter dat de onderneming helemaal niet zo perfect is als ze dachten. Bereid uzelf daarom tijdig voor en ga niet pas op het laatste moment kijken wat uw bedrijf een koper allemaal te bieden heeft. Lees meer >>

Waardebepaling, de belangrijste factoren

Het kan erg lastig zijn om uw bedrijf te verkopen, zeker wanneer het de eerste keer is. Of u nou denkt aan een herkapitalisatie, een management buy-in, een management buy-out of een overdracht binnen de familie, er zijn belangrijke overwegingen die moeten worden besproken en begrepen voordat het bedrijf op de markt wordt gebracht. Lees meer >>

Waardebepaling bij (ver)koop

 

Als u van plan bent om een bedrijf te gaan kopen of verkopen, is het misschien wel handig om een waardebepaling te doen. ‘Maar hoe bereken ik de waarde van mijn bedrijf dan?’ is een vraag waar veel ondernemers mee worstelen.

Lees meer >>

Wanneer moet ik mijn bedrijf laten waarderen?

‘Wat is de waarde van mijn bedrijf? Ik heb eigenlijk geen idee…’ Weet u wel wat uw bedrijf waard is? Als u uw bedrijf gaat verkopen, is het toch best handig om te weten hoeveel uw bedrijf nou waard is. U wilt natuurlijk wel een goede prijs krijgen voor de verkoop. Natuurlijk is dit niet de enige situatie waarin de waarde van uw bedrijf een rol kan spelen. Daarom bestaan er verschillende manieren om een bedrijf te waarderen.

Lees meer >>

2015 Bedrijventekoop