Terug naar het overzicht

Veel voorkomende valkuilen bij een bedrijfsoverdracht

Een bedrijfsovername komt in het leven van een doorsnee ondernemer niet vaak voor. De meeste managers en ondernemers hebben daarom ook niet of maar weinig ervaring met bedrijfsovernames. In dit artikel worden zeven veel voorkomende valkuilen opgenoemd waar je als overnamekandidaat veel problemen mee kunt krijgen.

 

Het zoekprofiel

Het is van belang om te weten wat je precies verwacht en wilt van een bedrijfsoverdracht. Het is daarom belangrijk om een goed en duidelijk profiel te hebben van wat er gezocht wordt. Het is ook belangrijk om te weten welke vorm van bedrijfsovername je wilt doen, ben je een strategische koper, management buy in of een management buy out? Als je niet weet wat je wil en verwacht, dan kun je problemen krijgen met bijvoorbeeld de bank, accountant of intermediair.

 

De financiering

Het is belangrijk om al in een vroeg stadium te beginnen met de inventarisatie van je financiële mogelijkheden. Je moet goed bepalen hoeveel risico je wil lopen bij het overnemen van een bedrijf. Het is ook van belang om na te denken over hoe je aan extra financiering kunt komen, bijvoorbeeld bij een bank. Een bedrijfsoverdracht zonder het inbrengen van jouw eigen middelen is een utopie, daarom moet u hier een goede voorbereiding in treffen.

 

Op het bedrijf ‘verliefd’ worden

Voor beginnende kopers is een veel voorkomende valkuil het ‘verliefd’ worden op een onderneming. Hierdoor kan het voor de kopende partij moeilijk zijn om de zwaktes van het bedrijf in te zien, omdat ze het bedrijf ‘helemaal zien zitten’. Dit kan ertoe leiden dat ze bij de onderhandelingen te veel weg geven en misschien zelf te veel gaan betalen.

 

De onderhandeling

Net als in de vorige valkuil, is het verstandig om de onderhandelingsfase niet zelf uit te voeren, of tenminste niet alleen. Dit komt omdat je als betrokkenen misschien er te emotioneel bij bent betrokken. Dit is nog meer bij een bedrijfsovername in de familie. Het is daarom raadzaam om een adviseur erbij te betrekken, omdat deze niet emotioneel erbij betrokken is en al ervaring heeft op het gebied van bedrijfsovernames.

 

‘Winnaar’ willen zijn

In sommige gevallen is er ook sprake van een 'winnaarsvloek'. Dit is vooral als er meerdere kopers zijn die tegen elkaar opbieden. De koper zal, wil en moet het bedrijf dan hebben in deze situatie. Dit kan ertoe leiden dat hij gaat bieden zonder zich af te vragen of het de onderneming nog wel waard is. De waarde van een onderneming kan achterhaald worden door middel van een waardebepaling.

 

Geen persoonlijk contact

Nog een veel voorkomende valkuil is een goed gebrek aan persoonlijk contact. Dit kan gebeuren als de focus veel te sterk op de cijfers ligt, waardoor de relatie tussen koper en verkoper verwaterd. Het is van belang om goed te investeren in een goede persoonlijke relatie, omdat in veel gevallen de gunfactor een doorslaggevende is.

 

Te snel verandering willen doorvoeren

Na de bedrijfsoverdracht, als je de nieuwe eigenaar bent van het bedrijf, dan is er voorzichtigheid geboden. Ga niet te snel aan de slag met zeer grote veranderingen, waardoor de kans bestaat dat je het personeel te veel opjaagt. Dit kan leiden tot het vertrek van goed personeel, waardoor het bedrijf verzwakt.