Terug naar het overzicht

Hoe vind ik de juiste koper voor mijn bedrijf?

Het is erg belangrijk om de juiste koper te vinden voor uw bedrijf, u kunt namelijk veel tijd en geld verspillen, wanneer u afgeleid raakt door de verkeerde prospects.

De juiste koper

Ben op uw hoede voor besluitelozen, koopjesjagers en tijdverspillers, wanneer u hebt besloten uw bedrijf aan te bieden op de markt. U hoeft niet bang te zijn om te vragen naar de financiële achtergrond van uw potentiële koper of een zogenaamde ‘backgroundcheck’ te doen. Een serieuze koper zal dit niet erg vinden ten behoeve van het sluiten van de deal. Zorg er wel voor dat de koper de bedoeling en de motivatie heeft om de deal te sluiten. Schakel een gerenommeerd bemiddelaar in, die in staat is de referenties van de koper grondig na te kijken voor u. De beste deals komen tot stand, wanneer een koper echt de motivatie heeft om het bedrijf te kopen heeft. Strategische kopers zijn daarentegen gedreven door meer dan alleen de winstgevendheid van het bedrijf, wat meestal betekent dat zij u ook een beter bod kunnen doen voor uw bedrijf.

Synergieën

Een koper, die ook al een ander bedrijf in dezelfde sector bezit, of waarvoor de acquisitie waarde kan toevoegen, kan voorbereid zijn om een bedrag te betalen, dat hoger is dan de waarde van het bedrijf.  Zo’n koper is niet alleen geneigd het kapitaal te hebben, maar uw bedrijf biedt deze koper ook potentiële synergieën. Het is dan ook niet raar, dat bemiddelaars, waar mogelijk, vaak op zoek zijn naar dit soort kopers. Er zijn een aantal manieren, waarop het kopen van een bedrijf de resultaten van een ander bedrijf, dat u al in uw bezit hebt, kan bevorderen d.m.v. het besparen van kosten om uw product of service te verbeteren. Zo kan een groothandelaar bijvoorbeeld nog een bedrijf willen kopen, omdat het pakhuizen en andere faciliteiten heeft in kustgebieden bij belangrijke havens, zodat zijn andere bedrijf een groter bereik heeft. Of een internetbedrijf dat nog een andere dotcom koopt, omdat deze een veel betere codering heeft.  Het hoeft zelfs niet eens een bedrijf uit dezelfde sector te zijn. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat de eigenaar van een fabriek een groothandel koopt om zo ook de baas te zijn over de distributie van zijn productie. Of de eigenaar van een toeristenattractie zou een aangrenzend café kunnen kopen om zo zijn klanten te eten te geven en een nieuwe inkomstenbron toevoegen.

'Alleen maar geld' deals

Sommige kopers zijn van nature achterdochtig, wanneer een verkoper alleen maar in cash betaald wil worden. Hoeveel vertrouwen heeft de verkoper in zijn of haar bedrijf, als hij of zij niet bereid is om een deel van de verkoopprijs in activa te accepteren? Een aanbetaling is natuurlijk ideaal. Maar kopers met de capaciteit om de gehele vraagprijs van te voren te betalen en zich ook bewust zijn van de kracht van hun positie in een sector waar het geld hard nodig is kunnen het erg hard spelen met als doel een koopje binnen te halen.