Terug naar het overzicht

Bedrijfsverkoop, het belang van een exit-strategie

Bij het verkopen van een bedrijf heb je een exit-strategie nodig. Dit houdt in: een strategie om op een profijtelijke manier van de investering af te komen. Je hebt daarin veel verschillen opties. Er zijn exit-strategiën in alle vormen en maten en elk van hen heeft zo zijn eigen voor- en nadelen. Welke exit-strategie voor jou het best is, hangt helemaal af van hoe jij en je bedrijf precies in elkaar zitten. Maar waarom zou je jezelf überhaupt druk moeten maken over een exit-strategie? Wat hebt je er aan?  

Is zo’n strategie wel echt nodig?

Veel ondernemers vragen het zichzelf af. ‘Waarom heb ik eigenlijk een exit-strategie nodig? Ik zit hier voor niets, ik ga voor het succes!´ Deze ondernemers zijn vaak jong en onervaren, maar dat is oke. Vastberadenheid en het hebben van een drijfveer zijn prijzenswaardige eigenschappen. Ook wanneer je dus helemaal nog niet van plan bent om te gaan stoppen, is het aan te raden om je exitstrategie vast klaar te hebben. Waarom? Bij een exit-strategie gaat het helemaal niet om anticiperen op het overlijden van je dromen. Het gaat om het vooruit plannen, zodat je er op voorbereid bent op het moment dat de omstandigheden goed zijn en je er natuurlijk ook zelf klaar voor bent om iets anders wilt gaan doen.  

Hier zijn 5 situaties, waarbij het handig is een exit strategie achter de hand te hebben:

  • Onverwachte aanbiedingen

Je moet altijd voorbereid zijn op een eventuele aanbieding om het bedrijf over te kopen. Een fusie tussen twee kleine bedrijven komt namelijk steeds vaker voor. Dit is voor hen een manier om snel een groter marktaandeel te verkrijgen.

  • Ziekte of crisis in de familie

Bij zo’n ongelukkige situatie zal je waarschijnlijk minder tijd hebben voor je bedrijf. Zoiets kun je natuurlijk ook niet zien aankomen, maar wat betreft je bedrijf kunje dus wel voorzorgsmaatregelen treffen.

  • Verandering in de economie/in je sector

Een verandering in de economie of in je bedrijfssector kan een enorme invloed hebben op je bedrijf, zowel positief als negatief. Wanneer je geluk hebt, zit het mee, maar ben er wel op voorbereid dat het kwartje ook de andere kant op kan vallen.

  • Verandering in technologische trends

Door nieuwe technologische trends kun je ineens mijlenver achter raken op je concurrentie. Zo kan nieuwe software bijvoorbeeld veel efficienter zijn dan je oude computerprogramma, of kan een nieuwe oven misschien wel veel meer brood bakken voor dezelfde energieprijzen...

  • Besluit om te stoppen

Het kan voorkomen dat je op een punt in je leven komt, waarop je er eigenlijk niet zo heel veel zin meer in hebt en je toch liever iets anders zou gaan doen of met pensioen wilt gaan. Maar ja, je had dit niet verwacht, want wie had nou gedacht dat JIJ ooit nog zou stoppen?! Jij, met je passie en doorzettingsvermogen? Dit is heel normaal, het kan iedereen overkomen. Ook al heb je hier nog helemaal geen last van, zorg dan toch dat je goed voorbereid bent, doordat je wel al een exit-strategie hebt. 

Een belangrijk onderdeel van elke exit-strategie is de waardebepaling van je bedrijf. Er zijn behoorlijk veel factoren die de waarde van je organisatie bepalen. Voor deze waardebepaling kunt je hier meer informatie vinden. Daarnaast moet je natuurlijk weten wat de goede en slechte eigenschappen van je bedrijf zijn. Weet wat kopers aantrekt tot je bedrijf. De mindere punten kun je zo nog eens verbeteren, zodat je bedrijf in principe helemaal klaar is voor de verkoop. De meest succesvolle exit-strategiën zijn de strategiën die al jaren van tevoren zijn opgezet. Wij willen je daarom aanraden op tijd een exit-strategie op te zetten, zodat je bedrijf goed is voorbereid op elke situatie.